Det kliar efter jag rakat mig
03.05.2022
Hej, det alltid i min rumpa efter att jag har rakat mig där, och jag menar alltid, det är jätte jobbigt. Varför gör det de och kan man få det att lindra?? Hjälp

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.05.2022
Hej,
Det du beskriver är väldigt vanligt. Då du rakar dig så skärs hårstråna av så att de bildas vassa ytor på hårstråna, så då de växer ut så sticks de vilket känns som att det kliar. Till en del kan rakningen också orsaka irritation vid hårsäckarna och ibland små sår, vilka också kan orsaka klåda.
Det bästa sättet att undvika klåda i samband med rakning är att inte raka sig. Vill man absolut vara hårlös kring ändtarmen är det då lättare att vaxa eller sockra sig så att man får bort hela stråna - men även här kan det finnas individuella skillnader och vaxning/sockring passar inte nödvändigtvis alla. Men det kan vara värt ett försök beroende på hur stort du upplever att problemet är.
Kram,
Tessi