Diabetes?
10.04.2017
Hej!
Idag hände en väldigt lustig sak.. När jag var på bussen började jag må riktigt illa, nästan så att jag behövde säga till busschauffören om att stanna för jag ville spy.
En stund senare blev jag yr, mitt huvud började hänga och det blev HELT ljust framför ögonen, jag varken såg eller hörde något. Jag lyckades trycka på stoppknappen så jag kunde gå ut och ta luft, men jag var så borta att jag inte märkte att bussen stannade och att folk gick ut.
Jag var helt tung i huvudet och gick helt vingligt sen.
Jag har varit yr i ungefär en månad men aldrig att detta har hänt. Vad beror detta på? Kan det vara diabetes? Så fort jag fick i mig något sött blev det bättre.
Jag kissar ovanligt mycket och är törstig hela tiden. J

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.04.2017
Hej,
Det låter som att det som hände på bussen var att du fick lågt blodsocker. Det kan kännas precis så som du skrev. Att man börjar må väldigt illa och blir yr.
Du skriver att du kissar ovanligt mycket och är törstig hela tiden, så det låter definitivt som att du borde kolla upp saken. Du kan börja med att gå till din skolhälsovårdare och mäta ditt blodsocker där. Efter det kan ni bestämma en dag då du kommer tillbaka och kollar ditt fastesocker, d.v.s. ditt blodsocker på morgonen, innan du har ätit eller druckit någonting. Fastesockret brukar visa ganska tydligt om det är någonting som är fel.
Om det skulle visa sig att det är någonting avvikande med ditt fastesocker så skall du boka en läkartid, så att de får kolla upp saken ytterligare, t.ex. med en sockerbelastning. Om du faktiskt skulle ha problem med blodsockret som skulle tyda på diabetes så är det viktigt att du får en ordentlig plan, kostråd att följa och eventuellt medicinering - men det är ingenting som man kan avgöra på basen av det som hände i bussen. Nästan alla upplever nån gång att de blir yra och illamående då blodsockret sjunker och det innebär inte alltid att man har diabetes.
Det du kan göra i största allmänhet är att vara lite aktsam med hur mycket socker du använder. I sig gör inte sockeranvändningen att du skulle få diabetes, men mycket socker är helt enkelt inte bra för nån, och det kan göra att förändringarna som du känner i kroppen (då blodsockret först stiger och sen sjunker) känns mer. Så tänk på att skära ner på snabba kolhydrater (godis och läsk).
Gå och tala med din skolhälsovårdare så får ni göra upp en plan för hur ni går vidare.
Kram
Tessi