Esinahka
26.01.2019
Hei! Olen tänä vuonna 16v täyttävä poika, eikä esinahkani mene taakse edes lepotilassa. Haluaisin kokeilla seksiä tyttöystäväni kanssa, mutta tämän vaivan takia en sitä uskalla kysyä. Apua? Nobe
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.01.2019
Hei ja kiitos viestistäsi!
Kerrot ettei esinahkasi mene taakse edes lepotilassa. Haluaisit kokeilla seksiä tyttöystäväsi kanssa, mutta vaivan takia et uskalla sitä kysyä. Pyydät apua tilanteeseesi.
En usko, että tilanteessasi on syytä huoleen. Esinahka kiinnittyy terskaan ihopoimun eli frenulumin avulla. Jos frenulum kiristää, mutta siihen ei liity kipua tai muuta haittaa, sille ei tarvitse tehdä mitään. Kasvun myötä sekä penis että esinahka kasvavat ja usein esinahka alkaa liikkua helpommin iän myötä. Ikäisilläsi kertomasi kaltainen tilanne ei ole harvinainen, eikä siinä ole mitään hävettävää.
Sexpon sivuilta poimittua:
Esinahka on lapsen syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka irtoavat itsestään ajan myötä. Joillakin kiinnikkeet irtoilevat vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä, toisilla aiemmin. Esinahkaa ei saa vetää väkisin terskan yli, sillä seurauksena voi olla kipua ja verenvuotoa sekä kudosvaurio.
Jos asia ei kuitenkaan ajan myötäkään helpotu tai asia muuten vaivaa sinua, voit lukea vinkkejä tilanteeseesi täältä Sexpon sivulta: https://www.sexpo.fi/neuvonta/nettineuvonta/esinahka-2.html
Sexpo: Kireä esinahka ei sellaisenaan estä yhdyntää, mutta saattaa hankaloittaa sitä, jos kireys aiheuttaa kipua tai vaikeuttaa kondomin laittoa. Jos haluat silti ryhtyä yhdyntään, kondomin voi vetää myös kokonaan esinahan päälle yhdynnän ajaksi.
Eli se, että esinahka ei mene sinulla taakse, ei ole este yhdynnälle. On hyvä huomioida, että seksi on kuitenkin paljon muutakin kuin yhdyntää. Seksiin ja toisen kehoon voi tutustua yhdessä kumppanin kanssa turvallisesti esim. hyväilyseksin avulla. Lue hyväilyseksistä täältä Väestöliiton sivuilta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/petting ja erilaisista muista seksin tavoista vaikkapa täältä JustWearItin sivuilta: https://justwearit.fi/mita-on-seksi/seksia-on-monenlaista/
Se, ettei seksistä pysty puhumaan tyttöystävän kanssa, voi olla yksi merkki siitä, ettei itse ole vielä täysin valmis seksiin. Seksin suhteen ei tarvitsekaan kiirehtiä. Mitä olet itse mieltä tästä? Mieti vielä, miltä sinusta tuntuu ja mitä ajatuksia sinulla on seksistä. Väestöliiton nuorten sivuille on koottu lista, mistä tietää, onko valmis seksiin. Suosittelen lukemaan ja miettimään omalle kohdalle noita asioita. Sivulle pääset tästä: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/yhdynta/milloinolenvalmis/.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä.
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi