Hungrig hela tiden
09.09.2021
Hej, på sistone har jag känt mig som att jag alltid är hungrig. Jag tränar 5 gånger i veckan, kombinerar styrketräning med cykling. Har gjort det i två år med träningen och inte känt så här mycket hunger förr. Men nu senaste veckan har jag känt att jag e hungrig nästan hela tiden. När jag äter en måltid så blir jag lätt hungrig efter en timme. Sen tar jag o äter nått litet så blir jag hungrig efter en timme igen och det är som att min mage hela tiden vill ha nått, som att det som jag åt precis innan inte räcker till. Är inte jättejobbigt direkt men känner att man inte varit så hungrig så ofta på en dag som det är nu. Är det nått jag behöver fundera på ? Kan det ha med träningen att göra ? Matttt

Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
14.09.2021
Hej,
Du ska lyssna på din kropp och absolut äta om du är hungrig, kroppen vet bäst vad den behöver så lita på det.
Jag vet ju inte alls hur du nu äter, men jag råder dig att öka på portionen så håller du dig mätt längre, gärna får det gå 2-3 timmar mellan måltiderna (så kroppen och tänderna får en paus). Klokt är det att äta några knäckebröd till maten tex. Du kan sätta lite extra fett på maten, använd då gärna rapsolja som är toppen för hjärtat, en skvätt räcker, tex en tesked. Kostfiberrika livsmedel mättar även bättre än sk snabba kolhydrater. Protein mättar bra. Dvs du behöver äta kompletta måltider som innehåller kolhydrater, protein och fett.
Du tränar ju även mycket och jag skulle gissa du behöver äta sex måltider per dag. Om man slarvar med kosten och tränar mycket får man sämre resultat och man skadar sig lättare så att äta tillräckligt är väldigt viktigt.
Tyvärr kan jag inte svara mer specifikt, skulle behöva mer info, men ta kontakt igen om knepen inte fungerar.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare