8lk Lääkärin tarkastus
03.08.2016
Mitä asioita tehdään 8lk laajemmassa terveystarkastuksessa? Pakotetaanko ottamaan paita pois? oon niin hirveen epävarma itsestäni että todennäköisesti saan siinä tilanteessa paniikkikohtauksen jos pakotetaan. Ja laitetaanko silloin se tetanusrokote? kun oon kuullu et se laitetaan vaa joka 10 vuosi, mulle se on laitettu viimeksi kun olin 6 vuotias. Joten vielä ei ole kulunut 10 vuotta niin sitä ei varmaan laiteta? sane222
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.08.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
8. luokan terveystarkastuksesta puhutaan laajana terveystarkastuksena, koska se sisältää sekä terveydenhoitajan että lääkärin tarkastuksen. Kouluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen mukaisesti laajat terveystarkastukset ovat lakisääteisiä eli laki velvoittaa tekemään kouluterveydenhuollossa ainakin laajat tarkastukset. Lisäksi laajaan terveystarkastukseen kutsutaan mukaan ainakin toinen huoltajista, koska tarkastuksen yhteydessä selvitetään myös se, onko jotain terveydellisiä esteitä hakeutua joihinkin tiettyihin ammatteihin.
Yleisesti terveydenhoitajan tarkastukseen kuuluu mittaukset (pituus ja paino), kuulontutkimus, näöntutkimus sekä värinäön tarkistaminen ellei sitä ole aiemmin tehty. Lisäksi tehdään verenpaineen mittaus sekä mahdollisesti skoliometri, jolla tutkitaan onko selkäsi suora. Tarkastuksessa tehdään myös puberteettistatuksen tarkistaminen, eli arvioidaan murrosiän eteneminen karvoituksen ja rintojen kasvun perusteella. Se miten puberteettistatus tarkistetaan, riippuu paikkakuntasi käytänteistä. Toisilla paikkakunnilla näytetään tarkoitukseensa tehtyä kuvataulua, joista oppilas voi osoittaa oman kehitysvaiheensa tai sitten terveydenhoitaja tai lääkäri voi tehdä arvion silmämääräisesti, arvioiden rintojen koon sekä pikaisesti vilkaisemalla alushousuihin karvoituksen määrän.
Laajoissa terveystarkastuksissa on paikkakunnista riippuen käytössä myös esitietolomakkeita joita voi täyttää sekä huoltaja että mahdollisesti oppilas.
Ketään ei koskaan pakoteta riisuutumaan vasten omaa tahtoaan. Voit toki tehdä tutkimukset helpommiksi suorittaa pukeutumalla esimerkiksi narutoppiin tai rintaliivien sijasta käyttää paidan alla toppia, jolloin et olisi alasti. Lääkäri kuuntelee tarkastuksessaan keuhkot ja sydämen. Tutkii ehkä silmät, korvat, nielun sekä ihon kunnon. Suurimmaksi osaksi tarkastuksessa kuitenkin jutellaan ruokailuista, harrastuksista, riittävästä unesta, kuukautisista, kavereista, mahdollisesta seurustelusta, koulunkäynnistä jne. eli tavallisista nuorten arjen asioista.
Valtakunnallisen rokotusohjelman mukaisesti tetanus-hinkuyskä-tehoste rokotetaan 14-15 vuoden iässä, koska tetanus ja hinkuyskä on tehostettu noin neljän vuoden iässä. Rokotusohjelma uudistui vuosina 2004-2005 joten sitä ennen syntyneille tehosteet on saatettu antaa eri iässä kuin nykyisessä ohjelmassa on määritelty. Terveydenhoitajasi tietää rokotustietojesi perusteella tarvitsetko tehosterokotteen nyt vai vasta myöhemmin.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.