Anaalihaava
22.10.2014
Heippa. Mulla on tullut aika kovaa kakkaa on joutunu ponnistaa aika paljo mut tänää tuli jo normaalia.
Mulla on pieni haava peräaukon lähellä kun ulostan ei satu paljoo ihan riikkisen.
Sitten suihkuttelen sitä peräaukkoo. se auttaa. Mikä ruoka auttaisi tai makea auttaisi vetää ulosteen vähän tiivimmäksi eli normaaliksi? Suklaa? Jonttu
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
23.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. nuorisotiedottaja Liselott
Tervehdys,
hyvä, että otit yhteyttä asiassasi. Pohdit kysymyksessäsi vatsasi toimintaa ja siitä johtuvia peräaukon haavaumia.
Kysyin vinkkejä asiaan paikalliselta kouluterveydenhoitajalta, joka kirjoitti minulle näin:
Useimmilla ihmisillä suoli toimii kerran päivässä tai kerran kahdessa päivässä. Kakalla kannattaa käydä silloin kun on kakkahätä eikä pitkittää vessaan menoa.
Vatsan toimintaa edistää säännölliset elämäntavat. Nestettä kannattaa muistaa juoda riittävästi. Useimmat meistä juovat vettä liian vähän. Eli vedenjuontia kannattaa lisätä.
Ruoka vaikuttaa merkittävästi ulosteeseen. Kuitupitoinen ruoka eli hedelmät, marjat, vihannekset, täysjyvävilja, puurot yms. edesauttavat vatsan toimintaa. Mikään makea sinällään ei valitettavasti taida auttaa. Tosin esim. makeutusaine ksylitolilla ja aspartaamilla sanotaan olevan suolen toimintaa nopeuttavaa vaikutusta, jos niitä käyttää paljon.
Kolmas suolen toimintaan vaikuttava tekijä on liikunta. Säännöllinen liikuntaa auttaa ja helpottaa vatsan toimintaa. Liiku siis säännöllisesti.
Kova uloste saattaa tehdä haavaumia peräaukon suulle. Olet tehnyt aivan oikein, kun olet suihkutellut peräaukkoa. Haavaumat kyllä yleensä paranevat itsestään kunhan ulosteen rakenne muuttuu pehmeämmäksi.
Jos vatsaoireilua jatkuu pidempään, on hyvä käydä lääkärin vastaanotolla.
Toivottavasti olosi helpottaa!
-Heta