energia juomat
07.02.2015
Join eilen 11 0.25 energiajuoma tölkkiä. Ihmettelin ettei ollut mitään tausta oireita tärinää, vapinaa tai mitään. siLTI ALKOi väsyttämään?
Mistä on kysy jos sormien päässä on hilseilyä?
Kaaduin pahasti suksilla alamäessä ja mulla ei ollut hanskoja. sitten laitoin kädet kuumaan veteen reagoigo ne jotenkin? jesse
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
09.02.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Energiajuomia ei missään tapauksessa tulisi juoda noin paljon kerralla. Se ei ole hyväksi terveydellesi, vaikka et pahempia oireita saanutkaan. Energiajuomien pakkausmerkinnästä voi lukea suosituksen vuorokautisesta käyttömäärästä. Sinun juomasi määrä on moninkertainen suositukseen nähden.
Energiajuomien haittavaikutukset liittyvät ennen kaikkea kofeiinin määrään, jonka liiallinen nauttiminen on vaarallista. Se voi jo pieninä määrinä aiheuttaa kofeiiniherkille henkilöille sydämentykytystä, vapinaa, hermostuneisuutta ja verenpaineen nousua. Lapsille ja nuorille kofeiini aiheuttaa kiihtyneisyyttä, ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja unettomuutta. Myrkyllinen annos kofeiinia on useimmille henkilöille noin 20 mg per painokilo. 70 kg painavalle henkilölle myrkyllinen annos kofeiinia on siis 1400 mg. Tämä vastaa noin 22 kupillista kahvia tai esimerkiksi 13,2 – 17,5 tölkillistä energiajuomaa. (Lähde)
Väsymystä vastaan ei tule taistella energiajuomilla, vaan riittävällä unella, liikunnalla ja muutenkin terveellisillä elämäntavoilla. Energiajuomissa ei ole mitään sellaista, mitä kehosi luontaisesti tarvitsee. Ne ovat paljon sokeria sisältäviä virvoitusjuomia, joihin on lisätty kofeiinia ja muita piristäviksi uskottuja aineita.
Lisätietoa energiajuomista löydät näitä linkeistä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00010
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/elintarvikeryhmat/energiajuomat/usein+kysyttya/
Sormenpäiden hilseilyyn voisi auttaa käsien rasvaaminen perusvoiteella. Iho on voinut reagoida kylmän ja kuuman vaihteluun hilseilemällä. Kyse voi myös olla ihan vaan kuivasta ihosta, josta monet kärsivät varsinkin näin talvella.
Talvisin terveisin,
Maria – Nuortenelämä.fi
P.S. Lue myös energiajuomista täältä Decibelin Väärinkäyttö ja riippuvuus kuukauden teema -osiosta.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny