hiv tarttuminen
22.09.2014
Kysyisin onko minun mahdollista saada HIV esim tilanteessa jossa joku hiv positiivinen koskee johonkin esineeseen haava kädessään tai hänen kätentsä iho on rikkinäinen jättäen esineeseen verta. Seuraavaksi minä kosken esineen veriseen kohtaan ja minulla on haava tai ihoni on rikki. Voiko haavaani tai minuun mitenkään muulla tacvalla (rikkinäisen ihon kautta )mennä hiv positiivisen verta ja minulle tulla tartunta?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.09.2014
Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Hiv-tukikeskuksen sivuilla (www.hivtukikeskus.fi/) löytyy paljon tietoa hiviin liittyen, myös siitä kuinka se voi tarttua ja miten se ei tartu. Verkkosivulla kerrotaan ettei hiv tartu päivittäisessä kanssakäymisessä (http://hivtukikeskus.fi/hiv-ja-aids/miten-hiv-ei-tartu/).
Hiv voi tarttua emätin- tai anaaliyhdynnässä tai suuseksissä ilman kondomia, yhteisistä huumeidenkäyttövälineistä, hiv-positiiviselta äidiltä lapseen raskauden, synnytyksen tai imetyksen aikana tai veren- tai elinsiirron yhteydessä (http://hivtukikeskus.fi/hiv-ja-aids/miten-hiv-voi-tarttua/). Sinun kuvailemaasi tapaa hivin tarttumiselle ei ole Hiv-tukikeskuksen verkkosivulla kuvattu.
Sinua selvästi huolettaa asia. Voit ottaa yhteyttä asiassa Hiv-tukikeskuksen asiantuntijoihin. Hiv-tukikeskus neuvoo kaikissa hiviin ja turvaseksiin liittyvissä kysymyksissä. Hiv-tukikeskuksen valtakunnallinen neuvontapuhelinnumero on 0207 465 705 ja se on avoinna ma - pe klo 10.00-15.30. Numerossa päivystävät Hiv-tukikeskuksen työntekijät. Puhelinpäivystykseen voi soittaa silloin, kun haluaa lisätietoa hivistä tai kun tarvitsee tukea, ohjausta tai neuvontaa. Työntekijän kanssa voi keskustella luottamuksellisesti ja avoimesti esimerkiksi tartuntariskeistä ja peloista.
Puhelun hinta on Lankapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 7,02 snt/min (alv 24 %) ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 17,17 snt/min (alv 24 %).
Terveisin,
Mika - Nuortenelämä.fi