Liikunta&Ruoka
14.09.2014
Hei. Lenkkeilessä kun juoksee niin alkaa pistää jostain kohtaa vatsaa nii onko se huono juttu jos pistää ja juoksee vaan. Mun mielestä se aukasee vatsa lihaksia ja tekee hyvää?.
Ruoka.
Kannattaako syödä lihaa paljon tuleeko siitä joku syöpä? Onko kasviksista vaaraa jos vetää erittäin paljo vaikka kasviksii?
Tai jos syö kaikkea vähän
Kasviksii melko paljon joka päivä, Grilli ruokaa, Lihaa perunaa ja muuta Jeldero

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
15.09.2014
Hei!
ja kiitos hyvistä kysymyksistä!
Pistely johtuu yleensä siitä, että jotkut lihakset vatsassa ovat vähän jumissa tai ruuansulatusvaivoista -jos on syönyt liian raskaan aterian ennen lenkkiä. Kannattaa pysähtyä venyttelemään ja tasaamaan hengittelyä joksikin aikaa jos alkaa pistellä.
Se mistä syöpä aiheutuu, ei ole ihan mustavalkoinen juttu, koska solun muuttuminen pahanlaatuiseksi on monivaiheinen prosessi. Syöpä ei yleensä ole perinnöllistä vaikka niin monesti puhutaan (joitain poikkeuksia on). Syöpä aiheutuu yleensä perimän JA ulkoisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta.
Virukset ja elinympäristön altistelet voivat aiheuttaa syöpää. Tällaisia ovat esimerkiksi tupakansavu, alkoholi, jotkut metalliyhdisteet, röntgensäteily ja jotkut ravintotekijät. Ruokavaliolla voi siis vaikuttaa terveyteen. Syöpäjärjestöt.fi -sivuilla sanotaan, että runsas punaisen lihansyöminen voi lisätä joidenkin syöpien riskiä. Lihajalosteiden, kuten nakkien ja makkaroiden, valmistusprosessissa syntyy syöpäaiheuttavia yhdisteitä. Niitä voi kuitenkin syödä kohtuudella. Parempia vaihtoehtoja ovat muun muassa kana, kasvikset ja kala. Punaista lihaa suositellaan syötäväksi noin 500 g/viikko, eli kohtuudella voi syödä niitäkin. Ei voida sanoa, että kaikille jotka syövät paljon punaista lihaa tulee syöpä, mutta voidaan kuitenkin yrittää ennaltaehkäistä sitä valitsemalla ruokavalioon paremmaksi havaittuja vaihtoehtoja. Kasvikset torjuvat syöpää ja ne ovat parasta terveysruokaa, koska niissä on vähän energiaa ja paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisäksi kasvikset ovat hyvä kuidunlähde. Kasviksia kannattaa syödä ”puoli kiloa päivässä” aivan kuten jossain mainoksessa joskus rallatettiin, ehkäpä muistat sen :)  Valitse monen erivärisiä kasviksia, koska kaikissa on erilaisia suojaavia yhdisteitä. Ravintoaineita niissä on eniten kun ne syö raakana. Kohtuus kaikessa on siis avainjuttu!
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Tessi