Puudutus
02.03.2015
Hei vastatkaa huomiseen mennessä mulla on puoli kaksi hammaslääkäri ja aion ottaa puudutuksen kun on reikä hampaassa niin miltä se tuntuu puudutuspiikki kun se pistettäänn sattuuko se ikenet on tosi arkapaikka:.: Kalle

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2015
Hei!
Se riippuu hieman siitä kohadasta mihin piikki pistetään, mutta mitä enemmän sitä mietit niin sen pahemmalta se varmasti vaikuttaa. Kivu tunteminen on myös yksilöllistä, joten vaikea sanoa toisen puolesta miltä se toisesta tulee tuntumaan.
Vinkkini sinulle on nyt se, että menet reippaasti sinne hammaslääkäriin, etkä katso niitä välineitä -koska ne monesti näyttää pahemmilta kuin mitä ne on.hammaslääkäri kertoo koko ajan mitä tekee ja voit ihan hyvin sanoa jo aluksi, että ikenet ovat sinulle erityisen arat niin hän voi ottaa sen tavallista paremmin huomioon kun hän puuduttaa ja poraa.
Lohdutukseksi voin sanoa, että vaikka puudutuspiikin laittaminen tekee vähän kipeä (se ei kestä kauaa kun se laitetaan ja suu puutuu melko nopeasti, jolloin et tunne juuri mitään) niin se kipu mikä voi tulla jos asiaa ei hoida, voi olla sata kertaa pahempi. Ajattele siinä tulossa maatessasi jotain mukavia asioita niin käynti menee varamsti hyvin.
Hampaiden ja suun terveys on hyvin tärkeä asia, koska ne vaikuttavat koko kehon terveyteen.
Tsemppiä!
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Moi Kalle,
Kiva, kun otit yhteyttä asiassa, joka sinua mietityttää. Ikenet ovat arat, mutta puudutuspiikin laittaminen kestää vain lyhyen hetken. Ikävimmältä tuntuu se hetki, kun piikki pistetään ihon läpi. Se on kuitenkin hyvin nopeasti ohi, ihan niinkuin rokotuksessa. Kun neula on pistetty ihon läpi, puudutusaine ruiskutetaan ikeneen. Se ei enää varsinaisesti satu, vaan tuntuu lähinnä paineena ikenessä. Jos puuduttaminen vaatii useampaa pistosta, hammaslääkäreillä on usein tapana odottaa hetki ensimmäisen pistoksen jälkeen. Silloin ien ehtii puutua sen verran, että muut pistokset eivät enää satu.
Sinun kannattaa kertoa hammaslääkärille, että kyseessä on ensimmäinen puudutus ja, että sinua sen vuoksi jännittää. Hammaslääkäri voi silloin ottaa asian huomioon ja olla mahdollisimman hellävarainen. Hän varmasti yrittää tehdä tilanteen sinulle niin miellyttäväksi kuin mahdollista, jos vaan otat asian puheeksi.
Joka tapauksessa, puuduttamiseen menee aikaa vain muutamia sekunteja, joten kestät sen varmasti.
Tsemppiä!
Maria - Nuortenelämä.fi