Verenmyrkytys!!
07.03.2015
Hyvä kun vastasitte. Mulla oli verenmyrkytys menin vastaanotolle ja sanoivat heti että todennäköisesti verenmyrkytys sain heti suonen sisäistä antibiotteja. Ja nyt vedän pilleri purkista antibiotteja. Mutta miten ihmeessä mulla oli verenmyrkytys jostain näppylästä kädessä??? Kimmo
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
09.03.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei Kimmo,
tosi hyvä kuulla, että sait nopeasti tarvitsemasi avun sekä antibiootit tulehduksen hoitamiseen.
Verenmyrkytys on itse asiassa puhekielinen ilmaisu sinulle tapahtuneesta ilmiöstä. Oikea nimitys on imusuonitulehdus. Sillä tarkoitetaan imusuonen bakteeritulehdusta, joka näkyy hiljalleen etenevänä punoittavana viivana. Sinun tapauksessasi sen on aiheuttanut kädessäsi ollut haava.
Lisätietoa imusuonitulehduksesta löydät täältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00234
Jatkossa imusuonitulehduksia voi ehkäistä hoitamalla haavat asianmukaisesti. Haavoihin ei pidä koskaan koskea likaisin käsin. Haavat tulee puhdistaa juoksevalla vedellä ja suojata esim. laastarilla ulkopuolelta tulevia bakteereja vastaan. Puhdistuksessa voi käyttää apuna myös apteekeissa myytäviä desinfiointiaineita.
Tarkempia ohjeita haavojen itsehoitoon löydät täältä:
http://www.terve.fi/terveyden-abc/pinnallisen-haavan-hoito-potilasohje
Mukavaa talven jatkoa sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi