Virtsaputki
30.12.2014
Heippa. Virtsarakkoni ei kai tyhjene kunnolla virtsaputkeen jää virtsaa pikkuisen aina virtsaamisen jälkeen. Virtsa on normaalia suihku ei ole heikko tai liian voimakas. Eli jälkitiputtelua. Mikäköhän sen on aiheuttanut? Aiheuttaako liika sokeri eli syön ja juon joka päivä karkkia ja limua ja enerigajuomaa. Olen käynyt hierojalla ja hän sanoi että sokeri vetää lihakset ja kaikki jumiin ja mahdollisesti se aiheuttaa virtsaamis ongelmia ennen en ole kärsinyt mistään. Olen nyt reilussa kasvu iässä. Urheiluhieroja sanoi että ylimääräinen sokeri aiheuttaa eri puolilla kehoa tuntemuksia ja muita ongelmia. Henkka
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
31.12.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi.
Jälkitiputtelu virtsaamisen jälkeen on tavallista miehillä. Yleensä se johtuu siitä, että virtsaputkeen jää virtsaa joka sitten tippuu jälkikäteen. Oire on kiusallinen muttei vaarallinen. Oire voi esiintyä nuoremmillakin miehillä. Virtsaamisessa ei saisi hätiköidä, jälkivirtsa tulisi ravistella ulos ja pyyhkiä esimerkiksi vessapaperiin. Jos sinusta tuntuu, että jälkitiputtelu on häiritsevää, niin voit olla yhteydessä omaan terveyskeskukseesi ja keskustella onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.
Päivittäistä sokerimäärä sinun kannattaisi vähentää. Se ei ole hyväksi terveydellesi. Karkin, limun ja energiajuoman kohdalla tulee huolehtia kohtuullisuudesta. Niiden päivittäinen käyttö on liikaa.
Sokerin aiheuttamista terveysongelmista voit lukea esim. tästä artikkelista:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol00214
Hyvää uutta vuotta sinulle!
Mika – Nuortenelämä.fi