Knöl vid anal
02.03.2019
Hej, jag har en mjuk buckla/knöl vid analen som kommer fram ca 1 vecka innan jag ska ha mens. När den är ”synlig” gör den ganska ont. Vad kan det vara? Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.03.2019
Hej.
Det du beskriver låter som en hemorrojd vid ändtarmsöppningen. Vid ändtarmsöppningen finns det små kuddar av bindväv och blodkärl, och t.ex. vid förstoppning eller om man krystar mycket vid toalettbesök kan dessa bli förstorade. De kan göra ont som i ditt fall, men ofta läker de av sig själv. Om man har problem finns fet också en salva man kan köpa på apoteket som kan lindra besvären. Salvan heter Sheriproct Neo och kan köpas utan recept.
Som jag redan skrev så är en an anledningarna till hemorrojder ofta att man lider av förstoppning. Så då kan det löna sig att försöka äta mer fibrer för att avföringen skall vara mjukare. Det tar ofta lite tid att ändra på sin kost så att kroppen hinner med, men det är inte heller alltid så stora förändringar som krävs. Du kan börja med att äta en till frukt och en till skiva mörkt bröd om dagen och se vad som händer.
Jag kan inte svara på varför du påverkas mer strax innan mensen, men det är å andra sidan inte ovanligt att matsmältningen påverkas av menstruationscykeln så det behöver inte vara konstigare än så. Försök att själv fundera över om du t.ex. är mer förstoppad, eller mer lös i magen just innan mensen, för då är det kanske någonting du kan påverka genom det du äter.
Hemorrojder är väldigt vanliga, men det talas inte alltid så öppet om dem eftersom allting som handlar om ändtarmen anses lite skämmigt. Men det betyder inte att du skall lida i tysthet eller att du måste gå omkring och skämmas över saken. Om du har problem som inte går över av sig själv eller genom att du ändrar dina kostvanor så tycker jag att du skall kontakta en läkare vid hvc. Läkare talar om dessa saker alla dagar så det är ingenting konstigt alls med det.
Sköt om dig.
Kram
Tessi