Knöliga bröst
19.12.2018
Hej,
För ungefär 3 veckor sedan så märkte jag av en väldigt smal och liten ”förhårdnad” i mitt högra bröst. Jag har ätit p-piller i ungefär 3-4 månader och mina bröst har varit allmänt knöliga på grund av det, men den här känns hårdare än de andra knölarna. Jag är bara 16 år och har heller ingen ärftlig faktor som skulle kunna bidra till till exempel bröstcancer, men jag är ändå smått orolig. Är det möjligt för bröstcancer att utvecklas under en sån här kort tid av endast p-piller? E LW

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.12.2018
Hej,
Det är bra att du undersöker dina bröst och håller koll. Precis som du själv vet om så är det ovanligt att man skulle drabbas av bröstcancer i din ålder. Du är också i en ålder då brösten förändras mycket, plus att du nyligen börjat äta p-piller vilket också påverkar vävnaden i brösten. Men p-piller i sig orsakar inte bröstcancer, så det behöver du inte fundera på.
Så det bästa man kan göra är att i en tidig ålder börja undersöka sina bröst regelbundet så att man själv kan vara uppmärksam då någonting förändras. Men du skall komma ihåg att brösten till sin natur är knöliga - hos alla unga tjejer, så det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel.
Men om du nu är speciellt orolig över den "nya"  knölen så tycker jag att du skall kontakta barnmorskan/gynekologen som skrev ut p-pillren till dig och berätta om din oro. Läkaren kan då undersöka dina bröst och ta ställning till om det är normal bröstvävnad (vilket jag tror det är) eller om det behöver undersökas vidare.
För din egen sinnesro så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen, så kan du vara lugn efter det. Det är viktigt att ta sin egen oro på allvar, men lika viktigt att kunna släppa den sedan då man har blivit undersökt och det har konstaterats normalt.
Ring och boka en tid för undersökning, så kan du slappna av sedan.
Kram
Tessi