Könssjukdom?
05.01.2020
Hej! Har sån panik och hoppas på snabbt svar!! Jag har börjat misstänka att jag har en könssjukdom. Hur det skulle vara möjligt vet jag dock inte, eftersom den enda personen i hela världen som jag haft oskyddat sex med är min nuvarande pojkvän sedan sex månader tillbaka. Innan mig hade han ett långt förhållande så tvivlar att han skulle ha smittat mig. Mina symptom kommer och går, men t.ex. igår fick jag vad jag trodde var en mellanblödning mitt i kartan, vilket jag tror mig ha fått ibland. Mina flytningar är väldigt rikliga just nu och även det kommer och går i perioder. Tryckte in fingret och fick ut mycket som var ganska tjockt, luktade ingenting men undrar om det är vad dom kallar grynigt då man googlar.. Sen efter bara nån minut börjar jag blöda ur underlivet. Och detta har nog hänt ett par gånger under de senaste månaderna, alltså att flygningarna är "gryniga" och att jag sen blöder en stund. Grejen är ju att det inte är såhär hela tiden utan bara ibland! Blöder aldrig under sex heller.. Blygläpparna är lite svullna men det kliar inte. Vad kan detta vara? Är så sjukt orolig och har läst att vissa könssjukdomar kan leda till barnlöshet och det är det värsta jag skulle kunna tänka mig i hela världen.
Förut hade jag problem med UVI efter typ varje samlag men det försvann efter att jag regelbundet ätit tranbärskapslar.
Hur som helst, jag vet ju att det inte skadar att gå till HVC, men jag har aldrig haft hälsoproblem och har därför aldrig besökt det. I min stad, kan jag gå till vilket HVC som helst? Och hur bokar jag tid, måste jag säga varför? Och kommer det bli jättedyrt?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.01.2020
Hej.
För det första, det är möjligt att smittas med könssjukdomar och att symtomen dyker upp först efter en längre tid. Alla får inte symtom av könssjukdomen vilken ofta är anledningen till att de smittar - eftersom man tror att man är frisk och därför inte skyddar sig. Risen att drabbas av infertilitet är förstås störst i de fall där man inte har några symtom alls och därför inte blir testad eller behandlad. Så på sätt och vis är det ju en bra sak att du har symtom - även om det inte betyder att de nödvändigtvis beror på en könssjukdom.
Dina symtom kan alltså även bero på någonting annat, t.ex. en svampinfektion eller obalans i pH-balansen i underlivet. Jag tycker att det bästa skulle vara att du kollade upp saken. På din studieort kan du uppsöka polikliniken för könssjukdomar gratis, och där kan du diskutera dina symtom och behovet av olika tester. Om de inte skulle hitta något fel kan de också hänvisa dig vidare till rätt hvc. Om du googlar på "polikliniken för könssjukdomar" + namnet på din studieort så får du fram info om polikliniken, vart du skall gå och när de har mottagning.
Sluta stressa över saken och gå och tala med dem, de hjälper dig.
Kram
Tessi