Kortsu ja penis
29.07.2014
Olen 17-vuotias nuorimies. Kysyn monta seksiin liittyvää kysymystä.
Olen yrittänyt asettaa kondomia penikseeni, mutta se ei onnistu. Mistä se voisi johtua? Penikseni on paksu ja etenkin terska on suuri verrattuna peniksen varteen. Voiko peniksen tai terskan koko estää kondomin asentamisen? Peniksen erektio on oikein hyvä.
Onko normaalia, että erektiossa terska turpoaa paljon peniksen vartta paksummaksi ja muuttaa väriä tummemmaksi?
Onko tämän ikäiselle tavallista runkata kerran päivässä? Asiaa tulee mietittyä, vaikka runkkaaminen tuntuu aina hyvältä ja se on mielestäni ihana asia, kun pystyy tuottamaan nautintoa itselleen. Teenkö kuitenkin liian usein?
Siemensyöksyssä spermaa tulee enemmän kuin vaikka 5 vuotta sitten. Miten paljon spermaa yleensä tulee? Siemensyöksy tapahtuu tietynlaisina erinä, kun aiemmin sperma tuli yhtenä kertana siemensyöksyn aikana. Onko tällainen muutos normaalia?
Kummassa orgasmi ja siemensyöksy yleensä tulee nopeammin, runkkauksessa vai yhdynnässä? Itsellä se tapahtuu nopeammin yhdynnässä. Johannes

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
29.07.2014
Hei Johannes!
Hyvä, että kysyt sinua askarruttavista asioista! :) Vastaamme kysymyksiisi järjestyksessä:
- On hyvin mahdollista, että peniksen paksuus tai terskan suuruus voi vaikeuttaa kondomin asettamista. Jos terskan suuruus on "ongelma", voit yrittää seuraavaa: rullaa kondomia auki hieman, vie sormet sen sisään ja venytä kumirengasta ulospäin, pidä kumirengas venytettynä ja vie kondomi sen jälkeen terskan yli hieman samaan tapaan, kuin asettaisit pipon päähän. Tämän jälkeen voit rullata kondomin ylös asti normaalisti. Ole kuitenkin varovainen venyttäessäsi, ettet vahingoita kondomia esim. kynsilläsi.
Jos peniksen paksuus vaikeuttaa kondomin asettamista tai jos kondomi tuntuu liian tiukalta tai epämukavalta, voit koittaa tiputtaa muutaman tipan liukuvoidetta kondomin sisään, ennen kuin rullaat sen päälle. Silloin penis "luisuu" hieman kondomin sisällä, mikä voi helpottaa kireyden tunnetta.
Kannattaa tietenkin myös kokeilla eri kondomimalleja, merkkejä ja kokoja - niissä voi olla hyvin paljonkin eroja ja vain kokeilemalla löydät sinulle parhaiten sopivan kondomin.
- On täysin normaalia, että terska turpoaa erektiossa. Miehillä on kolme paisuvaiskudosta, jotka seksuaalisen kiihottumisen seurauksena täyttyvät verellä ja kovettuvat. Nämä paisuvaiskudokset siis aiheuttavat erektion. Paisuvaiskudokset voivat kuitenkin täyttyä erilailla eri ihmisillä, tästä johtuu esim. peniksen käyryys erektiossa ja juuri se, että toisilla terska voi suurentua huomattavasti (yksi paisuvaiskudoksista muodostaa terskan).
Myös terskan tummuminen on täysin normaalia. Tummempi väri johtuu siitä, että erektion aikana penis täyttyy verellä ja verenkierto kiihtyy. Iho on terskan kohdalla hyvin ohutta, joten tummempi väri näkyy helpommin.
- Itsetyydyttämisen määrälle tai mikä on oikein ja mikä väärin ei ole olemassa minkäänlaisia määritelmiä, se mikä itsestä tuntuu hyvältä on ihan okei. Jos itsetyydytys ei vaikuta elämääsi kielteisesti (et esim. jätä asioita tekemättä sen takia, että haluat itsetyydyttää), voit jatkaa samaan malliin. Hyvä, että koet, itsetyydytyksen olevan nautinnollista.
Jos sinua on kuitenkin mietityttänyt itsetyydytyksesi määrä, voit hyvin pitää pieniä taukoja (vaikka viikon verran) silloin tällöin. Tauot voivat muutenkin lisätä mielihyvää ja halua, joten niiden pitäminen voi joskus olla paikallaan ihan muuten vain.
- Sperman määrä vaihtelee miehestä toiseen. Yleinen käsitys on kuitenkin, että siemensyöksyn aikana spermaa tulee noin 3-5 ml (mikä vastaa n. teelusikallista). Määrä voi vaihdella riippuen siitä, milloin olet viimeksi lauennut, kuinka kauan olet ollut kiihottunut tai kuinka kiihottunut olet.
Siemensyöksy voi joko valua tai roiskahdella ulos siemensyöksyn aikana. Se voi tulla yhtenä "satsina" tai useana. Se voi tapahtua eri tavoin eri kertoina - kaikki on yhtä normaalia.
- Vaikea sanoa, kummassa orgasmi ja siemensyöksy tulevat nopeammin, yhdynnässä tai itsetyydytyksessä. Mitään tieteellistä vastausta tähän ei ole, se riippuu tietenkin henkilöstä ja itse tilanteesta ja kiihottuneisuuden määrästä. Monella yhdyntätilanteet tuovat hieman lisäjännitystä (varsinkin nuorena), joten laukeaminen voi tapahtua hieman nopeammin näissä tilanteissa.
Yhdynnässä stimulointi voi myös olla erilaista ja sitä voi vaihdella enemmän kuin itsetyydyttäessä, minkä ansiosta laukeaminen voi olla yhdynnässä herkempää.
Pääasiahan kuitenkin on, että tilanne on nautinnollinen, on se sitten omassa rauhassa tai jonkun kanssa.
Mukavaa kesän jatkoa! :)
Terveisin nuorisotiedottaja Lena