Kvinnornas självförsvar
18.04.2017
Hej,
Om en flicka är ute på natten och kommer hem från en fest t.ex och påvägen hem, kommer de tre eller mera än en man dit och tafsa på henne t.ex i rumpan och brösten och de skulle hålla henne fast så att hon kan inte gå bort därifrån. Vad skulle flickan göra för att försvara sig själv?

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.04.2017
Hej!
Det är bra att du funderar på vad du skulle göra i olika situationer. Har man en gång tänkt "det värsta" har man förhoppningsvis också förberett sig lite på vad man borde göra i en sådan situation, och ju mer man förberett sig, desto större chans har man att slippa lindringt undan. Att ha en plan är ändå det bästa försvaret. Visst ska vi "hoppas på det bästa och förbereda oss på det värsta" även när det gäller sådana här saker, även om vi skåklart mest hoppas att det aldrig, aldrig ALDRIG någonsin ska hända någon av oss!
Samtidigt får vi ju inte heller bli för rädda. Dels för att det förstör livskvaliteten medan vi är rädda, alltså att ingen mår bra av att gå omkring och vara rädd hela tiden. Börjar det riktigt påverka ens liv, tex att man undviker alla sorters fester bara för att man är rädd att man skulle kunna bli antastad någonstans någon gång, ja då är det allvarligt. I Finland kan vi dessutom ännu känna oss så pass trygga, att följer vi vanligt bondförnuft, så är chansen jättejättestor att vi aldrig behöver känna oss hotade. Men dels så är rädsla också direkt förlamande i en hotfull situation. Se, i en sådan situation du beskriver, så finns det tre vanliga, instiktiva reaktioner: att fly, att slåss eller att stelna till. Flee, fight or freeze. Det är därför många våldtäktsoffer aldrig protesterar högt eller kämpar emot, för att kroppen går in i ett ligg-stilla-och-spela-död-läge. Den kan på ett primitivt sätt välja att det är bättre att bli lite skadad än att bli mycket skadad eller till och med mördad om man kämpar emot. Det är dock alla gånger bättre att kämpa emot, välja fight-läget. 80% klarar sig undan en våldtäkt av de som försvarar sig, skriker, kämpar emot och överlag är aktiva, medan de passiva betydligt oftare utsätts för våldtäkt.
I Finland får vi enligt lagen försvara oss med "skäligt våld" om någon försöker begå ett fysiskt övergrepp mot oss av något slag, tex våldta, men även i slagsmål. Vi får alltså exempelvis slå våldtäktsmannen på näsbenet eller i skrevet och sedan springa bort, men inte fortsätta slå tills han är en blodig massa på golvet. Jag har hört de inom försvarsbranschen som rekommenderar att det är bättre att ta ett straff för lindrig misshandel än att stå ut med de psykiska och fysiska skador som exempelvis en våldtäkt kan ge. Det ordnas nu som då självförsvarskurser i våra trakter, ibland på tjejläger för tonåringar, ibland inom de olika kampsportsföreningarna. Så vill du ha en klar plan och vara förberedd, så kan du gå en sådan. Men du kan även lära dig mycket av att läsa på nätet tex den här sajtens råd. Minns dock att den här firman vill sälja olika skyddsprodukter som tex larm, så låt dig inte skrämmas så mycket. Vi har även lite olika lagstiftning mellan olika länder, tex får privatpersoner inte ha pepparspray i Finland, medan larm som har höga ljud säljs för några euro på de större varuhusen.
Du kan även googla självförsvar och self defence och kolla YouTube för enklare självförsvarsmanövrar som kan avväpna gärningsmannen så länge att du hinner springa bort. Läs även X3Ms artikel om självförsvar här, och vill du kan du alltid köpa en bok, tex den här https://kirja.elisa.fi/ekirja/forsvara-dig-enkelt-och-effektivt-sjalvforsvar-tjejer-och-killar-i-alla-aldrar
Vi hoppas, som sagt, att du aldrig behöver försvara dig själv. Men personligen tycker jag att lite självförsvarskunskaper är ett bra tillskott till självkänslan och känslan av trygghet och säkerhet. Jag har gått en entimmes kurs med en taekwondo-tränare och redan de övningarna vi gjorde då finns nog i ryggmärgen ännu och gör att jag känner att jag kanske mera kan lita på mig själv nu än vad jag skulle ha gjort ifall jag aldrig ens prövat försvara mig.
Hälsar Liselott