Måste kissa varje natt
31.10.2019
Hejsan, jag undrar om det finns något jag kan göra för att sluta kissa på nätterna? Det har varit så rätt länge, att jag måste upp runt 4-5 tiden för att kissa och sen lägger jag mig igen, och måste ändå kissa när jag vaknar senare och stiger upp. Jag har aldrig riktigt upplevt att det varit ett problem tills nu, min pojkvän sa att han vaknar jämt och ibland somnar han inte om så han är vaken från typ klockan fyra på morgonen bara för att jag måste på toa. De senaste två veckorna har det varit varje natt mellan 3-5 tiden trots att jag strax före jag lägger mig klockan nio har kissat ut precis allt vad jag kan och även kissat flera gånger under kvällen. Och tro mig, jag försöker verkligen att hålla mig från att gå upp på morgonen för det är så irriterande, men om jag vaknar typ tre och måste kissa så kan jag hålla mig till typ fyra men då måste jag verkligen. Finns det något jag kan göra för att sluta med detta? Eller är det något fel på mig??
Tack på förhand! Typ jämt kissnödig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.10.2019
Hej.
Nej, det är inte något fel på dig. Det låter helt normalt. Alla människor är olika byggda, vissa blir inte kissnödiga på natten medan andra blir det, det beror säkert på hur mycket man dricker under dagen, men även på hur känsliga nerver man har i underlivet. Det är sannolikt att det finns skillnader från person till person hur full blåsan kan bli innan det börjar störa ens sömn.
Så det att du stiger upp varje natt och kissar är inte ett "fel" utan det är helt enkelt så du är byggd. Du kan testa med att inte dricka så mycket timmarna innan du går och lägger dig, men det är ju inte heller meningen att du skall gå omkring och vara törstig. Det är trist att din kille vaknar då du stiger upp för att kissa - men det att han inte kan somna om säger mer om att han har problem med sömnen än att det skulle vara fel på din blåsa. Du kan ju inte heller ligga vaken och kissnödig halva natten för att inte väcka honom.
Testa med att följa med lite hur mycket du dricker på kvällen och vad du dricker. Kaffe, té, cola och energidrycker är ju alla vätskedrivande så om du dricker det på kvällen är sannolikheten stor att du måste stiga upp och kissa på natten. Jag tror inte att man skall göra upp så mycket regler för sig själv eftersom de oftare leder till mer problem än lösningar, men beroende på vilken tid du går och lägger dig så kan du testa att inte dricka mer än nödvändigt under de två sista timmarna du är vaken, bara för att se om det gör någon skillnad. Men även om det inte gör det så är du helt normal. Då måste kanske din pojkvän fundera över varför han har så svårt att somna om.
Kram
Tessi