mensvärk som...
25.09.2019
hej . jag har fruktansvärt mycket mensvärk de 3 första dagarna. Jag har också jätte uppblåst mage och får typ stickningar nedre delen av magen men också stickningar i rumpan och stickningarna är jätte starka. jag vet att det är normalt, men jag kan inte alls äta under mina 2-3 dagar , det ända jag gör att äta snabbt lite så jag inte känner hungern och sedan tar mig till sängen och ligger med värmedyna. jag tar ipren det funkar så där , kan ni ge mig tips vad jag kan göra mot min mage och vilken medicin jag kan ta som verkligen fungerar.. kan inte ens fokusera på mina lektioner på grund av det Elsa

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.09.2019
Hej.
Jag tycker att det låter som att du borde träffa en läkare eller gynekolog för att diskutera din mensvärk. Med tanke på det du skriver så kanske det vore en god idé att utesluta endometrios, vilket de antagligen skulle kunna göra genom ultraljud. (Endometrios innebär att livmoderslemhinna kan växa även på andra ställen än bara i livmodern, t.ex. inne i bukhålan eller i tarmen - vilket kunde förklara en del av dina symtom.) Givetvis kan jag inte ställa någon diagnos bara på basen av det du skriver, men oavsett om det rör sig om endometrios eller inte så kan en läkare/gynekolog skriva ut mer effektiva värkmediciner som hjälper bättre än Ipren just vid mensvärk.
Eftersom mensen är någonting som du antagligen skall klara av i många år ännu så skulle det vara bra att hitta en lösning på problemet med värken. Så kontakta en läkare eller en ungdomsmottagning på din hemort så får de påbörja utredningarna.
Kram
Tessi