Miksi maha pömpöttää välillä niin paljon
10.04.2022
Minkä takia vatsa on välillä tosi laihana mutta välillä tosi turvonnut ja näyttää siltä että ois oikeesti raskaana? Välillä se on tosi iso vaikkei ois just syöny.
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
20.04.2022
Hei ja kiitos kysymyksestä!
Vatsan turpoaminen on yleinen, mutta epämieluisa vaiva. Se voi johtua eri ihmisillä eri syistä - mm. ruoka-aineallergioista (esim. laktoosi, viljat), ruuansulatusongelmista, lääkkeistä tai kuukautisista. Kerroit, että vatsaasi turvottaa, vaikka et olisi juuri syönyt. Monet ruoka-aineallergiat aiheuttavat oireita vasta tunteja syömisen jälkeen tai vatsa voi ärtyä, jos on pitempään syönyt "huonosti". Ruuansulatusongelmista ummetus aiheuttaa vatsan turvotusta ja se voi vaivata tunteja syömisen jälkeen.
Jos epäilet jotain ruoka-aineallergiaa, voisit testata jättää laktoosin tai/ja viljat pois ruokavaliosta ja kokeilla helpottuisiko vaiva. Veden juominen, kuitujen lisääminen ruokavalioon sekä säännöllinen liikunta auttavat myös.
Tsemppiä ja aurinkoista kevättä!
Terveisin, Piia Vallineva