mistä gynekolle
07.08.2014
Hei!
Mistä/mitä kautta voi varata ajan gynekologille/ gynekologiseen tarkastukseen? Maksaako käynti? ja kuinka yleistä gynekolla käyminen on n. 18 vuotiaiden keskuudessa? Voiko gynekologi mahdollisesti sanoa käynnin olevan turha/tarpeeton? kesätyttö

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.08.2014
Hei,
Gynekologiin/gynekologiseen tarkastukseen voit varata ajan soittamalla sinun omalle terveysasemalle. Toki voi käydä myös yksityisellä, mutta se on yleensä kalliimpaa. Gynekologinen tarkastus terveyskeskuksessa maksaa yleensä saman verran kuin tavallinen lääkärikäynti, tämä tietenkin vaihtelee paikkakunnasta toiseen mutta yleensä noin 15 euroa/käynti.
Gynekologilla käyminen on melko tavallista 18 vuotiaiden keskuudessa. Yleensä annetaan neuvoksi että kun on harrastanut seksiä olisi aika käydä tarkistuttamassa että kaikki on kunnosa, ja tietenkin jos nainen harkitsee hormonaalista ehkäisyä. Mutta joskus nainen vaan kokee että olisi kiva tietää kaiken olevan kunnossa, toisin sanoin ajan varamiseksi ei tarvita mitään erityistä syytä, vaan syyksi riittää että haluaa varmistaa että alapäässä on kaikki ok.
Turhia gynekologikäyntejä ei mielestäni ole, soita vaan rohkeasti ja varaa itsellesi aika.
Terveisin
Tessi