moi....
22.01.2014
Moi...mulla on ulosteen pinnalla ollut verta 2 kertaa viimeks sitä tippu myös ihan vähän pönttöön..siis sellasia punasia kohtia muutamia ja nyt ainakin tuntu vähän kirvelyä, niin voisiko se johtua haavaumasta?? ja ensin edellis kerralla oli samanlain välissä ei ollut kerran mutta silloin oli pehmeempää nyt oli kovaa ja sellasta "papanamaista" mitä joskus on...ja mulla on ehkä ummetusta (joka johtuu varmaan? siitä että liikun,syön nykyään huonosti ja juon vettä tosi huonosti,tai niin ainakin oon luullu..) kerran ennen on tullut verta mutta se tuli niin että se värjäs veden ja oli kirkasta mutta ei muistaakseni ollut ulosteen pinnalla niinkun nyt, ja silloinkin tuli vissiin 2 kertaa ja sitten loppu siitä on nyt aikaa yli vuosi? siinä välillä on joskus pyyhiessä tullut tosi vähän verta paperiin..ja onko totta ettei tän ikäsellä vielä voi olla suolistosyöpää, kun niin luki jossain netissä kun joku asiantuntija oli vastannut mutta en luota siihen kun en oo varma....ja eli pitääkö mun nyt seurata vaan että jatkuuko jos ei niin ei pidä huolestua? ja jos jatkuu niin lääkäriin..voisitteko jotenkin auttaa ajan varaamisessa? niin ja mulla on ollut joku ulkonen pukama varmaan ainakin vuoden jo se vaan on tossa eikä oo kipeä eikä mitään mutta joskus ulostamisen jälkeen se "kasvaa" ihon väriseksi tai punaiseksi..niinkun pukaman "pitää"? muuten se on sellanen pieni sinertävä tms..en oo yritäny hoitaa sitä muuten kun laitoin sellasta apteekista ostettua rasvaa siihen tarkotettua muutaman päivän mutta sitten lopetin sen kesken

Hälsovårdaren Jenni Vastaa
Ungdomsinformatören Lena Vastaa
22.01.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin uudelle asiantuntijallemme, terveydenhoitaja Jennille! Laitan vastauksen tähän niin pian kuin saan sen.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Hei,
Ulosteen pinnalla näkyneen verenvuodon ja peräaukon kirvelyn takana voi hyvin olla vaaraton pinnallinen haavauma tai mainitsemasi pukama. Pinnalliset verta vuotavat peräaukon haavaumat ja pukamat ovat yleinen, mutta kiusallinen vaiva. Verenvuodon syy tulee kuitenkin aina selvittää. Tämän vuoksi ohjaan sinua varaamaan lääkäriajan omalta terveysasemaltasi. Lupaan ettet ole terveysaseman ensimmäinen asiakas tämän vaivan kanssa ja näin saat mielenrauhan vaivan osalta. Samassa yhteydessä voit pyytää lääkäriä mittaamaan myös verenpaineesi. Matala verenpaine on harvoin terveysriski. Saatat huomata sen vaikutuksen esimerkiksi hetkellisenä vaarattomana huimauksena noustessasi nopeasti ylös istualta seisaalle.
Peräaukon haavaumista ja ummetuksesta vielä tarkemmin:
Haavaumia ja peräpukamia muodostuu helpommin, jos kärsit ummetuksesta. Ummetus on kyseessä, kun suoli tyhjenee harvemmin kuin kolme kertaa viikossa tai jos ulostus on niin kiinteää, että ulostaminen on useimpina kertoina vaikeaa. Mainitsitkin syöväsi ja liikkuvasi omasta mielestäsi melko huonosti ja juovasi liian vähän. Ummetuksen estoon suosittelen nauttimaan nestettä, mielellään vettä, vähintään kaksi litraa päivässä, syömään ja liikkumaan säännöllisesti.
Ihmisen liikkuessa vähän, suolikin toimii laiskasti. Siksi liikunnan lisääminen lieventää ummetusta. Liikunnan laadulla ei väliä, esimerkiksi reipas kävely sopii mainiosti joko erillisinä kävelylenkkeinä tai pienempinä päivittäisinä annoksina.
Ravinnon kuidut vähentävät ummetusta, koska ne lisäävät suolen sisältöä sekä sitovat suolessa vettä ja siten kuohkeuttavat ulostetta. Kaikissa kasvikunnan tuotteissa, viljassa, kasviksissa, hedelmissä esim. luumut ja viikunat ja marjoissa on kuituja. Tehokkaimmin suolen sisältöä lisää viljan kuitu, jota on täysjyväleivissä ja -puuroissa. Ylimääräisiä kuituja saat tarvittaessa esimerkiksi vehnä- tai ruisleseistä tai pellavansiemenrouheista. Kuitulisä voi aiheuttaa aluksi väliaikaisesti kaasunlisäystä ja vatsavaivoja, minkä vuoksi leseen käyttö kannattaa aloittaa vähitellen. Aluksi 1–2 teelusikallista päivässä, minkä jälkeen annosta lisätään päivittäin, kunnes lesemäärä on 3–6 ruokalusikallista päivässä. Leseen voi liuottaa veteen tai sekoittaa muuhun ruokaan. Lisäksi apteekista on saatavilla erilaisia kuitulisiä vatsantoimintaa tasoittamaan.
Varsinaisia ulostetta pehmentäviä ulostuslääkkeitä ei saa käyttää jatkuvasti, koska ne häiritsevät suolen normaalia toimintaa.
Terv. Jenni