Obehagligt
05.10.2017
Alltså jag har ett problem jag skickar ibland något åt en kille jag har på Snapchat. Alltid om jag skickar något så börjar jag må så sjukt illa, jag springer flera gånger på wc:n och det blir ännu värre om han svarar. Flera dagar efter kan jag må illa när jag tänker på att jag skickat åt honom håller jag nästan på att spy.... Jag skickade något åt honom igår och han svarade, nu mår jag så illa så jag kan inte göra något och hela dagen har hela kroppen varit spänd och har inte haft matlust.
Vad ska jag göra???? Jag tycker ju om att skicka med honom men jag vill inte må illa helatiden! Tack på förhand!

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
06.10.2017
Hej Tack på förhand!!
Hm... Min första tanke är att nu är du nog så kär att din kropp reagerar så hårt på spänningen och förälskelsekänslorna att det blir rent fysiskt. Men sedan kom jag ju på att hm... kanske det är din kropp som reagerar negativt på att du skickar med honom för att det inte är riktigt okej att skicka med honom. Vi följer den tanken först, även om jag nu ändå skulle tro mera på att du bara är kär.
Om det är så att du ändå på något plan inte tycker att det känns helt okej att skicka med just den här killen, så kan illamåendet vara din kropps varningssignal om att du borde sluta ha kontakt med honom. Se, ibland kan vi inte se så tydlig skillnad på rätt och fel, bra och dåligt för en själv. Vi kanske känner flera känslor på en och samma gång, för att det finns både bra och dåliga sidor med en sak. Kanske är det så där skönt pirrigt att skicka med honom för att det är spännande och romantiskt eller sexigt och det är skönt att få uppmärksamhet av en kille. Men samtidigt kanske du ändå på något plan inte känner dig mogen för den här typen av relation ännu, att det ändå på något vis är obehagligt eller att du tagit dig vatten över huvudet? Eller gör eller säger han något obehagligt? OM något av det här jag skrev nu stämmer, så ska du lyssna på din kropp. Kroppen kan nämligen vara en bra varningsklocka när man gör något som inte är hälsosamt, fysiskt eller psykiskt, för en själv. Andra vanliga varningssignaler som kroppen kan ge när allt inte står rätt till är att man får spänningshuvudvärk, magknip, känner att det är svårare att andas eller att man andas mycket snabbare eller allmänt känna obehag sådär så att man skulle vilja sprätta och sprattla av sig obehaget, skrika eller springa bort. OM det här känns som om det kunde stämma, så sluta snappa med den här killen. Då är det inte värt de trevligare bitarna med kontakten!
Men om allt nog både verkar bra och känns bra, men du ändå mår dåligt efteråt, så kan det hända att din kropp helt enkelt reagerar på anspänningen. Brukar du annars också reagera med magen när det händer något stort och spännande och viktigt i ditt liv, antingen goda eller dåliga saker? Typ längre resor, stora händelser i skolan, att någon sagt något dumt, när du är med i en tävling osv? Vissa är helt enkelt känsligare när det kommer till spänning än andra och det är inte alls ovanligt att vissa får tex diarré när de är väldigt nervösa. Eller till och med spyr, tex när de stått på scen inför publik eller liknande. Om du brukar reagera med magen, så hur brukar du lugna ner dig i så fall?
En annan tänkbar förklaring är att du reagerar starkt eftersom du är väldigt förtjust, spänd och upp-i-varv när det gäller den här killen, men av någon anledning känns det här - som andra brukar beskriva som skönt pirr i magen ("fjärilar i magen") - lite FÖR starkt. Som om det skulle vara direkt livsfara å färde? Är du helt hundra på att det blir en direkt obehaglig känsla, så att du inte bara är väldigt ovan med pirret? Se, om man känner något nytt, så brukar man ju försöka koppla ihop det med något man kännt tidigare, och kanske illamående är den närmaste känslan du kommer? Spyr du verkligen eller känns det bara lite liknande som att du skulle behöva spy? Om det bara liknar, så brukar det hjälpa att man intalar sig själv att det inte är något farligt, man kommer faktiskt inte att börja spy bara för att man är spänd och förälskad. Det har ju inte hänt hittills, fastän det kan kännas som att du skulle behöva, och det är inte farligt att vara förtjust i en kille! Försök att andas lugnt bara och tänk på kissekatter och farmor emellan, så "hässar du inte upp dig" så lätt. Du kan ta kontroll över de här känslorna, de är inte farligt!
Det blir bättre med tiden, jag lovar dyrt och heligt!
Kram, Liselott