Orolig...!
06.05.2020
Hej...
Jag är 14 år och har aldrig haft sex... men kan jag vara gravid? Min förra mens var konstig blödde typ inget och så har min mage blivit större!? Den har svällt upp tycker jag.... och så kan jag må illa ibland och på morgonen... är jag gravid?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.05.2020
Hej.
Enkelt svar: NEJ.
Om du inte har haft sex så KAN di inte vara gravid. Det finns massor av anledningar till att mensen kan vara konstig, man kan ha svullen mage och må illa - men graviditet är INTE en anledning i ditt fall.
Med tanke på din ålder så har din kropp inte ännu utvecklats klart - så det är helt sannolikt att din mens kan variera från gång till gång - det kan det göra för vuxna kvinnor också utan att det innebär att man är gravid eller att någonting skulle vara fel. Det att din mage känns svullen beror mer sannolikt på någonting du ätit, och illamåendet på morgonen beror ofta t.ex. på blodsockret.
Ha tålamod med din kropp. Ät, sov och rör på dig lagom mycket och sätt din energi på annat än att oroa dig.
Kram
Tessi