:///
07.03.2018
Hei. Olen hieman yliherkkä lähes kaikelle ruualle. Kaikista maitotuotteista, gluteenituotteista ja suuresta osasta lihoista, kasviksista ja eineksistä tulee lähes heti ripulia ja/tai pahoinvointia. Näin on jatkunut siis ehkä 1,5vuotta ja tilanne on tainnut vain pahentua, ennen ei ainakaan maitotuotteista tullut mitään. Pähkinöillekkin olen allerginen. Saan myös nykyään jokaisesta tuoreesta kasviksesta/hedelmästä/marjastakurkkuun kutinaa ja kasvista riippuen myös kurkku turpoaa, päätä särkee, oksettaa, kädet tai naama saa ihottumaa. Mistä tämä kaikki voisi johtua, koska yliherkkyyteni/allergiani ovat pahentuneet lähiaikoina hyvin paljon eikä tämän takia tee mieli syödä mitään. Mikään oire ei siis ole semmoinen ettei pystyisi vaikka koulussa käydä yms. mutta tuntuu vain todella ikävältä ja turhauttavalta.En ole muuttanut ruokatottumuksia, en käytä mitään uusia lääkkeitä ja kuukautisista tulee erikseen eri kivut. Atooppinen ihoni on myös pahentunut. Näistä on hyvin vaikea puhua enkä ole kertonut oikein kenellekkään Kiitos jo etukäteen. .

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.03.2018
Hei,
Ymmärrän että tilanteesi on tällä hetkellä hyvin turhauttava. Ymmärrän täysin että ei tee mieli syöda ollenkaan kun tulee heti oireita lähes kaikesta.
Suosittelen että ottaisit heti yhteyttä lääkäriin jotta lääkäri voisi laittaa sinulle lähetteet allergiakokeisiin. Tuloket eivät aina kerro ihan koko totuutta, mutta voivat joka tapauksessa antaa käsityksen siitä missä mennään ja mitä sinun kannattaisi välttää. Tällä hetkellä kuulostaa siltä että koko kehosi on niin stressaantunut että se reagoi vähän kaikkeen, ja saattaa olla että kunhan tilanne rauhoittuisi vähän pystyisit taas syömään vähän enemmän kaikkea. Lääkäri voisi myös kirjoittaa sinulle lähetteen ravitsemusterapeutille joka voisi hieman auttaa.
Kunnes saat lääkäriajan (tai oikeastaan kunnes pääset ravitsemusterapeutille) suosittelen että pitäisit ruokapäiväkirjaa johon kirjoitat ylös kaiken minkä syöt - ja mikäli  tulee reaktioita. Aina reaktiot eivät synny heti eivätkä poistu kokonaan päivässä - vaan saattaa olla että sen minkä syöt tänään aiheuttaa reaktioita vielä ylihuomenna, tämän takia ruokapäiväkirja voi olla hyödyllinen.
Eli soita heti terveyskeskukseen ja varaa lääkäriaika. Ikäsi perusteella käynti on ilmainen. Ymmärrän täysin että olet väsynyt tähän kaikkeen, mutta jostain on aina aloitettava. Kerro lääkärille aivan rehellisesti kaikki oireet mikä sinulla on jotta hän voisi auttaa paremmin. Tilanteesi ei missään nimessä ole toivoton, kunhan saat apua.
Haleja
Tessi