Puberteten taggit paus?
08.10.2018
Jag fick hår runt snoppen i 6an och lite hår under armarna och finnar och tillväxt, sen dess har det gått två år och allting är som det var förut. Vad händer?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.10.2018
Hej.
Det låter helt normalt. Puberteten fungerar ganska ofta precis som du skriver, att den tar några små hopp, och sedan kan den se ut att stå helt stilla ett tag. Det betyder oftast inte att någonting är fel utan bara att kroppen försöker lära sig de nya funktionerna och väntar på att ta nästa hopp. Det finns egentligen ingenting alls du kan göra för att påskynda utvecklingen, annat än att försöka leva regelbundet (äta, sova och motionera lagom mycket).
Försök att ha tålamod och vänta i lugn och ro. Om det ändå oroar dig så kan du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi