Punertava alapää
08.08.2018
Moi. Huomasin häpyhuulessani haavan 1,5vk sitten mutta se parantui nopeasti itsestään. Siitä lähtien rupesin katsomaan pimppiäni tarkemmin peilin kautta ja miettisin että kuuluuko tai onko normaalia jos pienempien häpyhuulien ja isompien hapyhuulien alla iho on todella kirkkaan punertavaa tai ehkä lähemmäs vaaleanpunaisempaa? Sekä emättimen aukon ympärys? Onko normaalia jos se on punertavampaa kuin peräaukko? Tuntuu myös vähän aralta jos häpyhuulieni sisälle koskee mutta entiiä kuuluuko se asiaan kun eikö sieltä kuitenkin iho olo ohutta jne? Luulin aluksi haavan johtuneen hiivatulehduksesta sillä minulla on ennen ollut se joten otin Diflucan-kapselin silloin minulla oli myös vähän kutinaa mutta entiiä johtuiko kutina siitä että miettisin ja stressasin liikaa jolloin halusin äkkiä ottaa hiivalääkkeen että menisi ohi. No hiivahan se ei ollut ja sain vaan pahoinvointia pilleristä (tästä siis 1.5vk aikaa). Mutta nyt minua todella stressaa pimppini punertava väri että onko se normaalia? Olen käyttänyt nyt muutaman päivän Vagisan emätinvoidetta koska luulin tämän johtuneen kuivuudesta mutta se ei ole punaisuutta vienyt pois. Kun laitan voidetta se tuntuu jossain kohtaa vähän polttelevalta tai että tiedostan kokoajan että sitä voidetta on siellä. Muita oireita minulla ei pahemmin ole ollut muutakun vähän arkuutta ja joitain kertoja tullut runsas valkovuoto. Olen todella stressaantunut ja surullinen ehkä jopa turhaan koska pelkään tämän olevan jotain vakavempaa. Minun ei tee mieli olla poikaystäväni kanssa yhdynnässä eikä minulla ole edes haluja sellaiseen ja enkä halua että hän tekee minulle mitään sormetusta tai mitään esileikkejä tai edes koskaa vaginaani. Mitä teen? Liianstressaantunut0
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
09.08.2018
Hei "liian stressaantunut"!
Kiitos kysymyksestäsi. Kyselit häpyhuulien väristä ja emättinen aukon väristä. Häpuhuulia on kaksi paria: sisemmät ja ulommat. Ulompien häpyhuulten pinnalla on paljon hiki- ja talirauhasia. Ulompien häpyhuulten välissä on sisemmät häpyhuulet, ne ovat ohutta, tummaa, vaaleaa tai vaaleanpunaista limakalvoa. Jokainen naisen häpyhuulet ovat täysin uniikit. Häpyhuulet ovat punertavampia kuin peräaukko. Häpyhuulissa on paljon talirauhasia ja niihin saattaa tulla finni, varsinkin kesällä kun hikoilee on täysin normaalia, että niihin tulee finnejä, finni on aina lievä tulehdus joka saattaa olla arka, niitä ei kuitenkaan pidä puristella, eikä muutenkaan ärsyttää vaan odottaa, että ne paranevat ihan itsestään. Ota kevyitä suihkuja, älä käytä alapäähän saippuaa, vaan pese lämpöisellä vedellä, jos mahdollista on hyvä nukkua alasti, että iho saa hengittää. Kun ostat uusia alushousuja, kannattaa ne aina pestä ennen käyttöä.
Kerroit, että olet ottanut Diflucan-lääkettä. Ennenkuin ottaa lääkettä, kannattaa aina varmistaa lääkäriltä, että sinulla on hiivasieni koska turhaan otetut lääkkeet eivät ole hyväksi. Älä myöskään ota emätinvoidetta, sekin vaan turhaan ärsyttää emätintäsi ja häpyhuulia. Uskon, että häpyhuuliesi punaisuus johtuu ärsytyksestä, huulten iho on ärsyyntynyt voiteesta, jota olet käyttänyt. Jos sinusta tuntuu, että emättisesi on kuiva, voit käyttää liukuvoidetta yhdynnässä, se tuntuu molemmista hyvältä, eikä sinun tarvitse jännittää, että olisit kuiva, niitä saa isoimmista marketeista.
Kerroit, että sinulla on runsas valkovuoto, valkovuoto on emättinen tapa puhdistautua. Valkovuoto myös muuttuu kuukautiskierron mukaan; ovulaatioajankohtana valkovuoto on runsasta, venyvää ja kirkasta, tällöin kroppa kertoo, että sinulla on hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi. Loppukierrosta valkovuoto taas sameentuu. Normaali valkovuoto on kirkasta, valkoista tai vähän kellertävää. Muutokset valkovuodossa ovat munasarjojen erittämiä hormooneja, emätin on erittäin herkkä reagoimaan muutoksiin. Stressi ja yhdynnät ovat mm. asioita jotka lisäävät valkovuodon määrää. Onko sinun valkovuoto todella märkää tai kellertävää? Haiseeko "kalamaiselta"? Jos näin on, se voi olla merkki esim.emätintulehduksesta. Tämä selviää vain menemällä lääkäriin. Uskoisin kuitenkin, että valkovuotosi on merkki liiallisesta stressaamisesta ja turhista lääkkeistä. Jos oireet pahenevat suosittelen menemään lääkäriin, sieltä saat varmuuden asiaan. Toivon, että voit ottaa nyt ihan rauhallisesti ja olla hyvillä mielillä poikaystäväsi kanssa. Älä stressaa! Nauti nuoruudestasi ja elämästä! :)
Toivon sinulla ihania loppukesän päiviä!
Ystävällisin terveisin; Hannele :)