Sveda i och ont underlivet samt kissnödig
30.10.2019
Hej jag har under det senaste året haft problem med sveda i underlivet. Det började med väldigt mycket sveda som kom och gick även vita flytningar. jag behandlade mig då för svamp men blev ingen skillnad. Gick då till vårdcentralen och dom trodde att jag hade UVI och fick antibiotika för det. Ingen skillnad. Ringde och fick tid på kvinnokliniken. Har testat mig för könsjukdomar, UVI och svamp, allt är negativt. Har varit på kvinnokliniken ca.4-5 gånger med gynundersökningar men dom hittar aldrig felet. Svedan har kommit och gått det senaste månaderna men variationer såsom grönaktiga flytningar ibland, vita ibland. Fick ont i urinröret (trodde jag) och antog att jag hade UVI denna gång, dom hittade inget fel på urinröret men blev behandlad med 2 antibiotikakurer. Känslan av att vara ständigt kissnödigt försvann då. Efter det provade jag sluta med p-piller för hade mycket sveda och ont i urinröret (eller om det var en nerv, det var iallafall ett specifikt ställe i underlivet). Då blev det bra faktiskt under en månad kanske. Men nu har svedan, vita flytningar, det onda känslan i urinröret/nerven (vad det nu kan vara) och känslan av att vara kissnödig kommit tillbaka och kommer och går. Behöver hjälp! Orkar inte ha det såhär. Kan tillägga att jag har haft samma partner under hela tiden. Sofia

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
31.10.2019
Hej.
Jag förstår att det är jobbigt att så ofta uppleva problem med underlivet, och tyvärr kan det vissa gånger vara riktigt svårt att hitta orsaken till det.
Jag antar att du också har blivit testad för de lite ovanligare infektionerna som trichomonas? Även herpes kan ibland ge symtom som påminner om dina - trots att man inte skulle ha synliga blåsor i underlivet.
Tyvärr har jag ingen lösning på dina problem, men några förslag på saker du kan tänka på; Tvätta dig endast med vatten, och bara en gång per dag. Använd olja i underlivet så att slemhinnorna hela tiden hålls mjuka och återfuktade, på apoteket säljer de speciella intim-oljor som du kan testa. De brukar inte innehålla parfym och det är bra om de inte innehåller mineralolja. Använd ALLTID glidmedel då du har sex och tvätta dig efteråt. Använd endast trosor av bomull, inte strings och sov helt utan trosor och pyjamasbyxor. Använd inte trosskydd eller binda förutom då du har mens, eftersom de ofta gör det mer instängt och varmt i underlivet vilket kan leda till att problemen förvärras. Skriv upp i din kalender när du känner av besvären så är det lättare att se ett mönster i det.
Utöver det har jag tyvärr inget annat förslag än att du fortsätter att kontakta gynekolog så att de kan fortsätta söka efter orsaken. Ibland går besvären plötsligt över av sig själv - lika plötsligt som de kom. Så jag hoppas verkligen att det gäller även i ditt fall.
Många kramar,
Tessi