Tandkött
14.06.2019
Hej, jag borstar mina tänder ganska länge och våldsamt, jag vet att det är dåligt.
En av de där strängarna som sitter och håller ihop läppen och tandköttet har gått av, det är den längst fram på överläppen som brukar sitta mellan framtänderna, det gör skitont, kan jag få det att läka eller sluta göra ont? Tandläkare

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.06.2019
Hej.
Jag föreslår att du bokar en tid till en tandläkare eller tandhygienist så ni kan diskutera hur du borde sköta din munhygien. Precis som du säger så är det inte bra att ta i för hårt då man borstar. Det att strängen har gått av är knappast en katastrof, men du bör vara uppmärksam på att hålla munnen ren tills såret har läkt. Gå gärna till apoteket och köp ett medicinskt munskölj (sånt som man använder efter t,ex.  operationen i munnen) och skölj med det för att undvika irritation i såret.
Det kommer nog att lösa sig. Men sluta borsta så hårt eftersom du vet att det inte är bra. Tänderna blir inte renare för att du tar i hårdare.
Tessi