Täppt näsa
15.11.2020
Hej, jag har länge nu haft täppt näsa utan någon annan symptom som snuva, hosta eller liknade och började googla runt på det här för att se vad det kan vara. Det kom fram något som heter näspolyper. Läste lite värkar inte vara nåt farligt. Ska fråga hälsovåradren vad jag ska göra men jag undrar om ni kan berätta mera om det och om det är möjligt att bota helt och hållet och hur botningen fungerar?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.11.2020
Hej.
Din nästäppa kan precis som du skriver bero på näspolyper, och de är ofarliga. Om du en längre tid har besvärats av nästäppa så tycker jag att det är helt rimligt att du uppsöker hälsovårdaren, och vid behov kan hen skicka dig vidare till en läkare som kan ge dig behandling.
I vissa fall behandlas näspolyperna med ett nässpray med cortison, och i de fall där det inte hjälper så kan polyperna opereras bort. Det ingreppet brukar inte vara så dramatiskt som det låter, så oftast räcker det med att man får lokalbedövning. Men en läkare borde undersöka din näsa för att säga vad nästäppan beror på, om det är polyper eller om du av någon annan anledning har svullna slemhinnor i näsan.
Börja med att tala med skolhälsovårdaren, och efter det kan ni boka en tid till en läkare.
Kram
Tessi