Uniongelmat
30.09.2015
Hei! En saa iltaisin unta ja nukahdan tosi myöhään aina sen takia. Saan nukuttua keskimäärin 7h yössä. Päivisin kuitenkin väsyttää todella paljon ja saatan nukahtaa istuualteenkin lukiessani. Onko normaalia että iltaisin ei millään meinaa saada unta ja päiväl nukahtaa helposti? Mistä tämä voisi johtua? väsynyt

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.10.2015
Heippa.
Kaikkein tärkein juttu kun yrittää saada uniasiat kuntoon on säännöllisyys. Tämä kuulostaa tylsältä, mutta se on totta. Eli säännöllinen ateriarytmi, sen takia että verensokeri pysyisi mahdollisimman tasaisena koko päivän. Ja säännöllinen unirytmi - sen takia että kroppa toimisi parhaiten.
Myöhäiset treenisi saattavat olla ongelma, koska kehosi herää treeneissä ja treenien jälkeen saattaa kestää jonkun aikaa ennen kuin kroppa pystyy taas rauhoittumaan. Ja kuten tiedät niin pitäisi välttää kaikkia näyttöja (tv, iPad, puhelin) ainakin tunnin ajaksi ennen kuin menee nukkumaan jotta aivot saisivat rauhassa rauhoittua. Eli jos ensin olet treeneissä, ja pääset sieltä vasta myöhään illalla, jonka jälkeen syöt iltapalaa ja istut vielä koneen ääressä niin se on melko varma asia ettet saa heti unta.
Tiedän että sinun ikäiselle säännöllinen rytmi on tosiaan niin tappavan tylsä asia ettei se ole kerta kaikkiaan mahdollista, mutta voisit kuitenkin yrittää pitää pari juttua mielessä.
1. Syö suurimmat ateriasi päivällä, ennen treenejä. Treenien jälkeen voit tietenkin syödä, mutta yritä kuitenkin syödä vähän "kevyemmin".
2. Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia illalla ennen kuin menet nukkumaan. Älä katso telkkaria tai surffaile. Näyttöjen sininen valo antaa aivoillesi signaalin että on päivä ja pitäisi herätä - vaikka onkin päinvastoin.
3. Vältä tupakkaa ja kofeiinia. Periaatteessa kaikki myrkyt (tupakka, kahvi, alkoholi, huumeet jne) sotkevat päivärytmin tavalla tai toisella, joten jos haluaa saada unen päästä kiinni iltaisin niitä on hyvä välttää.
Yritä ensin näillä kotikonsteilla. Jos et kuitenkaan muutamassa viikossa tunne mitään eroa suosittelisin että kävisit puhumassa kouluterkkarisi kanssa.
Terveisin
Tessi