Urinvägsinfektion?
09.07.2019
Hej! Behöver ett snabbt svar för börjar bli orolig. Jag känner mig kissnödig hela tiden idag och då jag går på toaletten kommer det några enstaka droppar bara. Då jag torkar mig är det blod på pappret, men riktigt ljust klarrött. Ska ha mens om 4 dagar så det kan ju vara den, men förstår inte varför jag endast blöder när jag torkar mig? Och varför jag är ständigt kissnödig... Enligt google kan det vara urinvägsinfektion men borde det inte göra ont när man kissar då? För det gör det inte. Har haft för lite kläder på mig utomhus igår och suttit på en kall bänk, har också haft sex i förrgår (skyddat) och blev lite fingrad, men antar ju att han hade rena händer.. Anyway, vad ska jag göra? Det är extremt jobbigt att kissa små droppar typ var tredje minut...

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.07.2019
Hej.
Det kanske vanligaste symtomet på urinvägsinfektion är nog att det svider eller gör ont då man kissar, men visst är det ofta ett symtom också att man måste kissa ofta och att det inte kommer så mycket. Jag tycker att du skall börja med att dricka så mycket som möjligt idag, och gärna sura drycker, t.ex. tranbärsjuice eller vinbärssaft. Det kommer för visso också att göra att du kissar mycket, men samtidigt spolar det dina urinvägar rena från så mycket bakterier som möjligt och hindrar dem från att hinna växa till sig så mycket.
Blodet kan komma från urinvägarna, men om du inte har upptäckt blod i själva kisset så är det mer sannolikt att blodet kommer från slidan. Det kan hända att det är din mens som har börjat men att den ännu är så sparsam att det därför kommer bara då du torkar dig. Lägg ett trosskydd och följ med.
Ibland kan man få urinvägsinfektioner efter att man har haft sex, eftersom sex till sin natur kan vara lite klottigt och bakterier då lätt överförs från ett ställe till ett annat. Försök därför att alltid tvätta dig före och efter sex, och att alltid kissa efteråt.
Som sagt, försök att idag dricka så mycket som möjligt, och ät lite extra C-vitamin. Om dina symtom inte går över på ett par dagar, eller om de blir värre så skall du kontakta hvc. De gånger man inte lyckas motarbeta sin UVI med hemmaknep är det bra om man påbörjar antibiotikakuren så fort som möjligt innan besvären blir för svåra.
Kram
Tessi