Valemenkat vai normaalit menkat?
06.05.2014
MOi. en ollut ehtinyt tehdä vielä raskaustestiä..mutta siis harrastin seksiä ilman ehkäsyä ovulaation aikaan..menkat alkaa aina päivinä 28-32! ikinä ei oo mennyt yli nyt on 34 päivä ja just alko verinen vuoto (mutta mulla on AINA alkanut menkat ruskealla vuodolla) nyt alko heti punasella..onko normaalit menkat? ehdin olla jo ihan varma että oon raskaana kun oli kaikkia oireita, niin ja jos menkat alkaa vaikka aamulla niin max. yöllä alkaa kivut mutta nyt ne kivut alko jo sunnuntaina ja menkat alko kuitenkin vasta tänään...

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
08.05.2014
Hei!
Lähetimme kysymyksesi eteenpäin terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessille. Laitan hänen vastauksensa tänne niin pian kuin saan sen!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Heippa,
Jos nainen on raskaana ja hänellä tulee vuotoa, on vuoto yleensä normaalia niukempi. Eli jos olet nyt vuotanut yhtä paljon kuin tavallisesti, tai jopa enemmän, on kyseessä todennäköisesti "tavalliset" kuukautiset. Jos kuitenkin vuoto on tavallista niukempaa, ja sinusta tuntuu ikään kuin siltä, että kuukautisesi eivät lähtisi kunnolla käyntiin, kannattaa sinun tehdä raskaustesti. Yleensähän se, että vuoto alkaa, tarkoittaa sitä, että nainen ei ole raskaana. Mutta kuten tiedät, ei tämä aina päde, vaan joskus naisilla saattaa tulla vuotoa myös raskauden aikana ja kun kerran tiedät, että yhdyntä tapahtui ovulaation aikana, on raskauden mahdollisuus kuitenkin olemassa.
Eli jos asia vielä mietityttää sinua, neuvon sinua tekemään raskaustestin, niin tiedät varmasti. (tässä vaiheessa testissä näkyisi mahdollinen raskaus) Mikäli et ole raskaana sinun kannattaisi kuitenkin miettia jotain ehkäisyä, ettei sinun tarvitsisi toiste käydä läpi tätä epätietoisuuden tuskaa :)
Terveisin
Tessi