Vieraan pojan tulo saunaan
09.02.2023
Olin yökylässä kaverini luona, ja menimme illalla saunaan. Koin shokin, kun kaverini 15v veli tuli kohta perästämme saunaan. En osannut mitenkään kuvitella sellaista. Kaverini huomasi säikähdykseni, ja sanoi, että ole ihan rauhassa. En ollut koskaan ollut alasti pojan nähden, ja yllätyin heidän yhteissaunomisesta. Jälkeenpäin koko juttu on tuntunut ihan kivalle. Nyt en jännitä olla alasti poikien nähden. Mietin vaan, miksi olin silloin niin säikky, että henkeni lähes salpautui.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ikävä kuulla, että olet joutunut yllättävään tilanteeseen, jossa sinun mielipidettäsi ei ole selvitetty etukäteen. Olisi ollut tärkeää, että sinun mielipiteesi tai suostumus olisi selvitetty ennen tilannetta. On tavallista, että alastomuus jännittää eikä voida myöskään olettaa, että kaikki haluavat nähdä toisia ihmisiä alastomina. Ei, vaikka tilanne olisikin platoninen eli siihen ei liittyisi seksuaalista latausta. Säikähdys on normaali reaktio yllättävässä tilanteessa ja usein säikähtäessä ihmisen henki saattaakin hetkeksi salpautua. Hengen salpautuminen on reaktio, joka saattaa tulla kovan säikähdyksen seurauksena. On kuitenkin mukava kuulla, että jälkeenpäin asia ei ole jäänyt sinua vaivaamaan. Muistathan, että mikäli tämänkaltaiset asiat jäävät mieleen pyörimään, on niistä tärkeää jutella esimerkiksi turvalliselle aikuiselle.
Meillä Suomessa on pitkät saunomisen perinteet eikä yhteissaunominen ole vierasta kulttuurissamme. Saunominen on peseytymistä ja puhdistautumista varten eikä siihen kulttuurissamme yleensä yleisesti liitetä seksuaalisia latauksia, vaikka siihen liittyykin olennaisesti alastomuus. On kuitenkin myös totta, että entisaikaan alasti saunottiin yleensä ainoastaan omassa ydinperheessä. Nykyisin tämä on perhe,- tai yksilökohtaista. Esimerkiksi jotkut kaveriporukat saunovat keskenään alasti, mutta myös yhtä monet haluavat pukeutua uima-asuihin tai pyyhkeisiin. Monet myös haluavat saunoa ainoastaan oman sukupuolensa edustajien kesken. Nämä ovat juuri niitä asioita, joista olisi tärkeää keskustella ennen saunahetkiä. Näin voidaan varmistua, että kaikilla on hyvä olla ja he pystyvät rentoutumaan, kuten saunassa kuuluu.
On kuitenkin mukava kuulla, että olet tuntenut olosi sinuiksi vartalosi kanssa viime aikoina. Onkin tärkeää, että opimme arvostamaan omaa kehoamme. Mukavia löylyhetkiä sinulle!
Terv. Stinke