kliande utslag som myggbett
24.04.2016
Hej! jag har myggbets liknande utslag vid varma ställen på kroppen, så som 1 runt varje vårtgårt. 1 i nacken och 4 vid jumsken och 1 på nederdelen av magen. Har misstänkt skabb vilket det inte är. Men även svamp och värme utslag. Börjar bli lite irriterad på dessa "myggbett". För dem är ju inte små, det är och ser ut som myggbett bara det att dem inte försvinner eller går isönder på sammasätt sm myggbett. Ingen annan har det av familj eller vänner så vägglöss och annnat kan man räkbna bort. tacksam för svar då det snart är sommar och vill bli av med detta innan bikini säsongen börjar och dem syns. Ronja

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2016
Hej.
Det är ganska svårt att veta vad det är för utslag bara på basen av det du skriver. Det finns många hundratals olika utslag och eksem, och ganska ofta får man aldrig veta vad som orsakar dem.
Mitt fösta råd skulle ändå vara att tvätta kläder och lakan. Det finns olika sorters småkryp som bor i våra sängar, och ibland kan de kanske dras in genom husdjur eller småsyskon, men ibland vet man inte hur de dyker upp utan de bara gör det. Så byt lakan och påslakan och vädra täcken och filtar som du sover med.
På utsalen rekommenderar jag att du skulle smörja hydrocortison 2-3ggr/dag under ca en veckas tid. Oftast hjälper cortisonsalvan snabbt mot klådan och irritationen. Hydrocortison får du köpa utan recept på apoteket.
Om utsalen inte går över trots cortisonbehandlingen och storstädningen så tycker jag att du skall besöka en läkare som får ta ställning till vad det kan röra sig om.
Kram
Tessi