Knöl på blygdläppen
05.06.2016
Hej, idag upptäckte jag en knöl på min högra yttre blygdläpp. Den är lite mindre än en ärta ungefär. Den är röd och lite svullen, det gör ont att trycka på den. Jag är orolig för att jag har cancer, vad är det? Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.06.2016
Hej.
Oroa dig inte. Det är högst sannolikt en finne, eller en tilltäppt talgkörtel. Det är inte alls ovanligt att man kan få såna, också i underlivet. Den kommer antagligen att försvinna av sig själv. Det du kan göra nu är att bara följa med situationen. Försök att hålla området rent och torrt. OM knölen skulle bli stor, eller så sjuk att du inte kan sitta eller gå så skall du naturligtvis ta kontakt med en ungdomsmottagning. Men min gissning är att den kan vara öm i någon dag till, och efter det kommer den att minska och lugna sig.
Ingen fara. Det har ingenting med cancer att göra.
Kram
Tessi