knölar
14.01.2016
jag har en ganska stor mörk knöl på insidan av blygdläpparna, har haft några små knutor där förr men bara trott att det är talgkörtlar eller finnar. Försvinner den bara av sig själv eller är det ngt värre??

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.01.2016
Hej.
Det är svårt att svara på vad knölen kan vara då jag inte vet hur den ser ut, men min gissning är att den är helt ofarlig. Antagligen är det en talgkörtel eller som blivit inflammerad eller en vanlig finne som bara ser konstig ut eftersom den är på ett ovanligare ställe. Du har helt rätt i att det brukar vara talgkörtlarna som orsakar små knutor där nere.
Jag föreslår att du skulle följa med situationen i några dagar. Försök att hålla området rent och torrt. Tvätta en gång/dag med vanligt vatten och undvik att klämma på den.
Om du har haft oskyddat sex så finns alltid risken att det kan vara en könssjukdom, men om du inte har haft sex så är det ju inte ett alternativ.
Jag tror dock inte att det är någonting du behöver fundera över. Antagligen kommer den att försvinna av sig själv. Ge det lite tid. Om den inte har försvunnit på t.ex. två veckor så kan du t.ex. ringa till preventivrådgivningen och se om du skulle få åka dit och visa upp den.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi