Könssjukdom?
17.08.2022
Hej!
Jag har varit i ett förhållande i 3 år, jag är hans första sexpartner och han är min första sexpartner när det gäller slidsamlag. Jag har under 1,5 år haft problem med att det ibland kan svida en aning när jag kissar, men det svider inte alls lika mycket som jag har förstått att det kan göra när man har uvi. Sen händer det också varje dag flera gånger att det inte alls svider. Det är ungefär så att när jag verkligen är kissnödig och blåsan är full eller har hållt mig en stund så svider det inte, men ibland ifall jag går "för säkerhets skull" före jag tex ska någonstans så svider det lite, och efter sex och dusch brukar det också svida lite. På nätterna efter att jag har kissat kan det även hända att det svider efteråt i urinvägsöppningen en stund, detta händer aldrig dagtid. Jag har varit på några urinprov och en gång hade jag en "lindrig" urinvägsinfektion och åt medicin, men senare har jag inte haft det även om jag har haft symptom ibland. Det kan även gå lite i vågor, vissa perioder är det bättre. Jag la in en p-stav i början av 2021 och vi hade sex utan kondom för första gången, efter att han kom i mig sved det något kolossalt och det var efter detta som mina kiss symptom började. Då jag hade staven hade jag även inga flytningar alls, och jag antar att mina symptom mest berodde på torrhet vilket en gynekolog konstaterade att jag hade när hon undersökte mig (våren 2021) och att det blev värre av spermier. Då var jag så pass torr att sex med glidmedel tog så sjukt som typ knivar riktigt i början av sexet. Jag har senare bytt till p piller och fått normala flytningar igen, och det har slutat att ta sjukt vid sex. Vi har även börjat använda kondom fastän jag går på ppiller, och det har hjälpt mycket med svidandet att han inte kommer i mig utan kondom längre. När jag började med preventivmedel fick jag även en ultraljudsundersökning och allt såg bra ut. Jag googlade nu lite på olika orsaker till varför det kan svida när man kissar, och har alltid också blivit tillfrågad ifall jag tex kan ha klamydia, men jag har alltid sagt nej eftersom min nuvarande partner är min första slidsamlagspartner. Borde jag ändå testa mig? Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.08.2022
Hej,
På basen av det du skriver låter det som att dina problem beror främst på torrhet. Ibland kan det vara svårt att veta om svedan kommer från urinrörsmynningen eller för att det i samband med samlaget har uppkommit små sprickor vid slidöppningen som kan svida då de kommer i kontakt med urin. Precis som du skriver så kan det många gånger förvärras av att huden/slemhinnorna kommer i kontakt med sperma eftersom det är väldigt basiskt till sitt pH-värde. Det känns på sätt och vis helt knäppt att underlivet kan reagera så negativt på sperma, då det ju är tänkt att den skall överföras dit för att t.ex. åstadkomma en graviditet.
Jag tycker att det är bra att ni iaf "tillfälligt" har löst problemet genom att använda kondom, men jag undrar om det kanske skulle löna sig för er att testa med något annat glidmedel än det ni använde tidigare? Jag kan givetvis inte ge några garantier om att det skulle fungera men jag tror att det lönar sig att testa med ett silikonbaserat glidmedel som inte innehåller parfym, och gärna med ett optimalt pH-värde. (här hittar du ett exempel) Kontrollera att glidmedlet passar ihop med kondomer och att det inte har någon värmande effekt som kan irritera och göra svedan värre.
Jag tror INTE att det rör sig om en könssjukdom med tanke på att din nuvarande partner är den första du har haft penetrativt sex med, och med tanke på att du var hans första. Eventuella tidigare sexuella upplevelser som inte har inneburit penetrativt vaginalt sex (t.ex. oralsex) skulle isf ha gett symtom från svalget.
Så mitt råd skulle vara att först och främst testa med att använda ett annat glidmedel. Även då man använder kondom kan friktionen mot slidöppningen/slemhinnan orsaka irritation, så förhoppningsvis skulle ett silikonbaserat glidmedel hjälpa. OM det inte gör det skulle jag råda dig att på nytt kontakta en gynekolog som kan ta ställning till saken.
Kram,
Tessi