Konstant illamående
13.09.2015
Hejsan,
Har varit illamående typ konstant nu i typ 2 veckor om inte mera, har huvudvärk nästan dagligen å e supertrött helatiden.
Jag är inte gravid. Mer än sö vet ja int.
Vet ni vad detta kan bero på? Skolhälsovårdaren säger inget vettigt. Leidon

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.09.2015
Hej.
Det är synd att du mår dåligt. Det tar alltid ner på humöret och orken om man konstant går omkring och mår illa. Och man vet nuförtiden att många av signalsubstanserna som reglrerar humöret (t.ex. serotonin) påverkas av funktionen i mage och tarmar - så om magen krånglar så är det en helt naturlig följd att man kan känna sig deprimerad och låg. Allting i kroppen hänger ihop - och det blir hela tiden mer och mer tydligt.
Jag antar att du har varit till skolhälsovårdaren och talat, och att hen kanske har kollat ditt hemoglobin, och kanske skickat dig på blodprov? det finns vissa saker som kanske skulle löna sig att kolla upp, t.ex. sköldkörtelvärdena, eftersom underproduktion kan leda till just trötthet, illamående och depression.
Men en annan, ganska trolig, anledning till ditt illamående är just depression. Nästan alla känner ju till att man kan bli illamående eller kissnödig då man t.ex. blir nervös - så på precis samma sätt kan kroppen påverkas om man är nedstämd. Din trötthet och ditt illamående kan vara din kropps sätt att försöka säga åt dig att ta det lugnt och vila dig. Kanske det finns saker som är extra jobbiga i ditt liv just nu? du kanske nyligen har börjat skolan igen och känner dig lite stressad eller har någonting annat som tynger dig?
Jag tycker att det låter som om du skulle må bra av att tala med nån. Jag vet ju inte i vilken skola (?) du går, men föreslår ändå att du skulle gå och tala med hälsovårdaren pånytt. Kanske hen kan ordna samtalshjälp till dig? Det är också helt normalt, och inte alls farligt att vara deprimerad någon period i sitt liv. Nästan alla gör det - men om det känns som att man inte längre orkar, och att ingenting känns roligt o.s.v. så skall man söka hjälp för det finns hjälp att få och man måste inte må så.
Tala med någon vännen, jag tror att illamåendet och tröttheten ger med sig bara du lyfter på locket.
Kram
Tessi