Köttigt i slidöppningen! Framfall??!
14.06.2016
Hej! Jag ska snart fylla 16 och jag har börjat bli jätte orolig för att jag har fått något lite framfall typ. Jag hoppar väldigt mycket studtsmatta då jag är gymnast o övar på volter o liknande och jag har hört att ma kan få framfall av det. Jag har sett bilder och på bilderna så ser inte slidöppningen ut som min, på bilderna är den ett pyttelitet hål som är helt öppet o mörkt, mitt hål ser nästat ut som om den hänger ut saker och det känns köttigt o konstigt, det gör inte ont på något sätt men det känns som något är fel och det gör mig jätte orolig över att jag kanske inte kommer kunna ha sex o få barn o så vidare! Finns det något sätt att "träna" bort ett eventuellt framfall? Typ knipövningar elr nåt? Jag vill helst inte gå till en gynekolog eller prata med mina föräldrar! Snälla svara! Jag är jätte orolig! Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.06.2016
Hej.
Det är nästan omöjligt att veta på basen av det du skriver om ditt underliv är normalt eller inte. Du är knappast den enda tjejen som inte upplever att underlivet ser ut som på bilder, och beroende på i vilken ställning man sitter/står/ligger då man undersöker sig så är det ganska självklart att underlivet känns olika.
Jag vet att du skriver att du helst inte skulle gå till en gynekolog, men jag tycker ändå att det bästa du kan göra är att ta kontakt med preventivrådgivningen på din hemort och helt enkelt tala med dem. Du kan säga precis samma sak som du skrev hit, d.v.s. att du är orolig att du har livmoderframfall eftersom du upplever att det inte känns som det borde, och att du skulle vilja att någon kollade upp saken.
Livmoderframfall är ju väldigt ovanligt hos personer i din ålder, eftersom det normalt är äldre kvinnor som drabbas av det. Men du kan vara helt säker på att OM det skulle vara livmoderframfall så skulle problemet åtgärdas på ett eller annat sätt. Du behöver inte vara orolig att det skulle innebära att du inte kan ha sex eller få barn. Även om det kallas för livmoderframfall så är det ju inte själva livmodern som hänger ut utan livmodertappen, d.v.s. den nedersta delen av livmodern. Ibland har man inga symtom alls, men ofta kan symtomen vara att det känns som om någonting buktar ut ur slidmynningen, eller att man har svårt att kissa.
Som sagt, jag kan inte svara på om det i ditt fall rör sig om livmoderframfall eller inte, men med tanke på din ålder låter det inte så sannolikt. Dock tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och tala med en barnmorska om saken, och vid behov kan hen då boka en tid åt dig för undersökning. Jag förstår att det skulle kännas jobbigt att bli undersökt, men efter det kan du andas ut eftersom du då kommer att få svar på om allt ser ut som det ska och om någonting behöver göras. Tänk på att sjukvårdspersonalen finns till för att hjälpa dig, och du behöver inte berätta för dina föräldrar om besöket om du inte vill.
Det kommer att ordna sig på bästa sätt bara du kollar upp saken. Efter det kan du andas lugnare och hinner ännu njuta av sommaren.
Kram
Tessi