Fast för snatteri - vad händer nudå? (följdfråga))
31.08.2015
http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/allt-det-andra/lagarna-and-reglerna/fast-for-snatteri-vad-hander-nuda
Hej, det är jag igen. Vill dela med mig av ytterligare en sak om det här som bekymrar mig konstant. Den värsta ångesten har lättat lite, men inte mycket. Värst är det när jag tänker på det längre än någon sekund bara.
Polisen som skrev ut böterna åt mig sa att han inte trodde det här var min första gång. Vad händer om de kollar igenom filmerna från övervakningskamerorna och ser mig som uppför mig lika misstänksamt som dagen jag blev fast?
Ska jag vara 100 % ärlig så försökte jag ett par gånger förut, men stal då inget. Jag fegade ur helt enkelt. Så om de kollar igenom filmerna så kommer de se mig uppföra mig på precis (och jag vill betona ordet "precis") samma sätt, men med den skillnaden att jag då inte stal något.. men jag är rädd de inte kommer att tro på mig. Jag gick då inte ur butiken med något jag inte betalde för de gångerna. Det är inte straffbart om man på egen hand ändrar sig innan någon skada är gjord, har jag läst.
Kan de skylla svinnet av andra skivor på mig? Jag har en stor "ärlig" samling hemma jag köpt bl.a. från nätet, loppis och butiker, där bland dem finns såna skivor som finns i butiken jag snattade ifrån. Ökar det misstanken mot mig? Jag kan inte redogöra för varje skiva varifrån jag fått den, och inte heller sparat kvitton. Förpackningarna de kom i är ju öppnade så de kunde inte heller säljas i butik.
Är övervakningsfilm och "troliga skäl" tillräckliga bevis för att ge mig något straff?
Hur hanterar butiker i Finland svinn av sina varor? Antecknar de bara förlusten eller utreds det? Beror det på mängden/produkten om det blir något mer av det eller bara noteras?
Kan tillägga att jag kände mig väldigt obekväm när jag återvände till samma butik en vecka efteråt. Köpte ärligt en av de skivorna jag försökte snatta plus en annan.
MvH Jag som ställde den ursprungliga frågan .

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
03.09.2015
Hej!
Du borde inte ha något att oroa dig för då du är ärligt i farten, som du berättar. Du blev fast för snatteri och det är det som du har fått böter för -du har troligen redan blivit straffad och förstår att du gjorde fel. Det är det som är meningen också med böterna, att du lär  dig av dina misstag och "spelar enligt reglerna" i fortsättningen. Olika affärer har troligen olika sätt att hantera sin förlust, men säkert antecknas all förlust någonstans eftersom det hör till bokföringen. Om man stjäl produkter som är mera värdefulla, är inte brottet snatteri längre, utan stöld -vilket är allvarligare. Det beror alltså på pennigsumman/värdet på det man stjäl vilket brott det är frågan om.
Vi kommer annars att ha ett månadens temapaket om brott och rättsprocessen här på Decibel i höst, så då kan man läsa mera information om ämnet här och av lite olika synvinklar.
Troligen har du alltså nu redan fått lära dig läxan av dina handlingar och kan fortsätta utan att tänka på saken så mycket mera. Förstår att det bekymrar dig och det gör det säkert eftersom du själv också ångrar det du gjorde, men ångesten lättar nog säkert med tiden.
Ärlighet varar längst!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny