Flyga
01.06.2016
Hej. Nu är det så att nästa vecka ska jag ut och flyga för första gången i mitt liv, jag ska till Sverige . Men eftersom det är första gången jag ska flyga så vet jag inte vad man får ha med sig och sånt så tänkte att jag frågar här. Jag har en medelstor kappseck och tänkte bara ha den väskan så tänkte då ha den som handbagage. Men hur är det nu med t.ex shampoo och balsam, ansiktisrengöring,tandkräm,solkräm och smink samt deoderant vilka av dessa får jag ha med mig och hur mycket? Och en sak jag börja fundera på är att då jag har bh:n på mig så då jag ska gå igenom dendär "metallkontrollen" pipar det då inte p.ga bh knäppet? Och hur mycket får handbagaget väga?
Tack på förhand och ha en fin fin sommar Den fundersamma

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
03.06.2016
Hej Du fundersamma!
Det är bra frågor, och såklart sådant som man inte brukar ha på klart före man behöver veta det första gången. Desutom brukar de här reglerna ändra lite nu som då, eller kontrollen av dem bli strängare (tex pga nya terrorhot eller -dåd). Och så kan olika flygbolag ha olika regler, så det enda helt säkra sättet att ta reda på är att kolla flygbolagets egna hemsidor för regler och direktiv.
Nu vet jag ju inte vilket flygbolag du flyger med, så det är svårt för mig att ge exakt svar på dina frågor. Men jag tar Finnair som exempel och länkar var man ska läsa där, så vet du ungefär hur det ska se ut på hemsidan även om det är ett annat bolag du åker med.
Om din medelstora kappsäck är en så kallad kabinväska (fyrkantig, ofta mörk, brukar ha två hjul och ett handtag som man kan dra ut så att man kan rulla den efter sig som gamla tanters shoppingväskor) så är det vanligaste måttet på den 55*40 cm och det verkar också vara högsta tillåtna storlek för handbagage hos de flesta flygbolag. Råkade hitta den här sidan där det står flera olika bolags maxmått och maxvikt. http://www.svt.se/plus/flygbolagens-matt-for-kabinvaskor.
Väskan får alltså inte väga hur mycket som helst heller, men däremot är det vanligt att man nog får ha både handväska och kabinväska med sig in i flygplanet, även om det egentligen heter att man ska sätta in handväskan i kabinväskan när man checkar in. Detsamma om man har tex påsar med saker man handlat på flygplatsen med sig. Det här gäller för Finnair: https://www.finnair.com/fi/se/information-services/baggage/carry-on-baggage
Om du vill ha med dig solkräm, schampoo och andra vätskor på resan, så måste du ha ett bagage som du checkar in, du får inte ha det i handbagaget. En större reseväska (kappsäck på finlandssvenska) ska du alltså checka in när du kommer till incheckningen vid terminalen. Den kommer då att åka i flygplanets lastutrymme och framme vid destinationen får du hämta ut bagaget på bagage claim, rullbandet där alla de större väskorna sedan kommer. I handbagaget får du ha högst en deciliter vätska packat i en enliters plastpåse. Det går bra med små flaskor av schampoo osv, bara det tillsammans inte blir mer än 100 ml. Sådana flaskor av olika märken (alltså tex LÓreal kan ha miniflaskor av ett visst schampoo-märke) kan man köpa i större varuhus, på BodyShop, i kosmetikaffärer och ibland i klädaffärer som H&M där de har skilda reseförpackningar med tomma flaskor som man kan flylla med eget innehåll. Som plastpåse duger en återförslutbar MiniGrip-påse bra.
Du får inte ha med vassa föremål som knivar, saxar, korkskruvar, metallstickor, pincetter och skridskor i handbagaget, inte ens en liten nagelsax i handväskan.
Du får inte heller ha med tex en egen vattenflaska genom säkerhetskontrollen efter incheckningen, utan måste lämna allt drickbart (även frukter hos vissa bolag och flera andra saker, här är Finnairs lista: https://www.finnair.com/fi/se/information-services/baggage/dangerous-goods) utanför, alltså kasta i roskis. Däremot får du köpa tex limsa på själva flygplatsen innanför incheckningen och dricka på flyget om du vill. På kortare flygturer kan man numera inte alltid köpa kaffe, te, limsa, juice osv, men oftast kommer de med en serveringsvagn längs mittgången som man får köpa från (fast kaffe, te och vatten brukar vara gratis).
När du går genom säkerhetskontrollen, så ska du ta bort allt metall från kroppen. Det brukar betyda smycken, örhängen, bälten, skor, pengar ur fickorna. Det betyder dock inte BH:n, och det pipar inte av vare sig metallshakar eller byglar. På något ställe har jag hört att nitar i vanliga jeans (tex brukar fickorna vara fastnitade med kopparfärgade små metallplattor med pluppar i) kan få det att pipa i metalldetektorn, men det står en säkerhetsvakt och går igenom dig också med en handhållen metalldetektor och de ser ju snabbt att det bara är metallnitarna i jeansen i så fall, så ingen kommer att be dig ta av dig jeansen där mitt i kön. OM de mot förmodan skulle hitta något märkligt, så brukar man gå in i ett skilt, slutet rum tillsammans med en kvinnlig tjänsteman om man är kvinna och så kollar man vad det är som gett utslag på metalldetektorn. Har du något märkligt i handbagaget, typ en vattenpistol som har samma form som en riktig, så kollar de nog det genast vid rullbandet.
Har jag glömt något, undrar du något mera? Bara att fråga!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott