forts. crus
23.10.2013
Kan ni säg i euro vad he blir? Int kan man ju måst betal dieselskatt i 5år om man t.ex kört med traktor nöjeskörning i 5h medvetet me brännolja i traktor om enligt lag igentligen borde ha diesel och inte brännolja! Och man INTE har dagskort! Lite dåligt förklara men... försök förklara svaret så en pojk på 15år förstar! TACK! jag igen

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
25.10.2013
Hej, jag kan förstå att det förra svaret kan verka lite invecklat ;) Men nu har jag ringt till Trafiksäkerhetsverket och tagit reda på hur det ligger till.
Om du kör en lördagskväll på byin med traktorn och har brännolja i tanken och så kommer plisen och tar fast dig. Då kan du få sk. bränsleavgifter att betala på 2600,- om det är en vanlig traktor och 17.400,- om det är en trafiktraktor!!! Med andra ord det löns inte!!! Avgiften är 100,-/dag för vanlig traktor och 670,-/dag för trafiktraktor. Om man inte kan bevisa att man tex haft brännolja bara 3 dagar eller fast 1 dag så räknas det alltid för en hel månad, därför blir det så dyrt.
MEN det finns ett bra sätt, på Trafiksäkerhetsverkets hemsidor finns ett kontonummer dit man kan betala in 5,-/dag som man har planerat att köra på landsväg med en traktor som har brännolja i tanken om man gör det och har med kvittot i traktorn får man inga böter ifall man skulle råka på plisen :)
Hoppas det blev mera lätt förståeligt den här gången,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna