Kriminalitet
25.04.2017
Hej decibel, och tack för en hjälpsam hemsida!
Nu är det så här att jag måste få veta hur logiken här i Jakobstad fungerar då det kommer till kriminalitet. Ni kanske hört om slagsmålet i helgen? Det är ju några som uppenbarligen älskar att misshandla, mordhota, och förstöra för andra människor. Under pågående slagsmål körde poliser förbi platsen utan att göra något, varför? Är de rädda för det här gänget?
Nu till det ännu viktigare VARFÖR får dessa människor vara fria bland folk efter allt de gjort, och då de kan hoppa på och grovt misshandla eller knivhugga någon? Ja, de är minderåriga jag vet att de inte kan åka i fängelse ännu men det måste ju finnas någon anstalt där unga kan få hjälp med sina psykiska problem och inte utsätta en stad för risk att bli misshadlad eller knivhuggen då man ska och handla till citymarket till exempel. Vet någon ens om hur många som blivit mordhotade? Är det inte ett brott att de mordhotar hur många som helst? Är inte det här allvarligt att man inte ska våga gå till en vanlig affär utan att riskera att bli påhoppad av 50 personer med knivar och sådant då man själv står där helt hjälplös och bara får ta emot stryk?
Måste de mörda någon innan de får någon typ av straff eller åtminstone inte där de fritt fram kan göra vad de vill, om ens att de mördar någon skulle hjälpa, skulle svaret fortfarande då vara "vi kan inte göra något." Jag blir så arg och besviken då det kan vara såhär. Varför får dessa gå fria och göra vad de vill? Vad ska man göra om 50 personer hoppar på en och tar fram knivar? Hoppas att inte bli mördad kanske? Det mesta som då skulle ske är att man kanske skulle få en dramatisk rubrik i öt?
Får man inga straff eller blir omhändertagen av någon eller något om man gör saker som det här? Om det blir rättegång, får de då böter och sen de som vittnade mot dem blir sedan uppsökta av dem och mördade för att de vittnade?
Hur får dessa gå i vanlig skola då de knivskär elever där?
Jag förstår inte hur det får vara så här, snälla förklara!! Arg

Ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi Vastaa
Poliskonstapeln Robert Vastaa
19.05.2017
Hejsan, vi ska höra vad vår expert Polisen Johanna säger om detta. Men vi förstår hur du känner <3
Varma kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi
Hej! Nu har jag skickat med Johanna igen och det verkar som att Polisens hårda sekretessinställningar på internet har svalt din fråga??? Men nu har jag skickat den på nytt åt henne, så nu ska nog svar komma riktigt snart. Tack igen för att du orkar vänta, lovar att det INTE brukar vara så här trögt att få svar!!! /Liselott
Ser dåligt ut med att få något svar på denna fråga, vi testar ännu med en annan av "våra" poliser :) Sanna
Det är ju svårt att säga hur polisen tänker i olika fall, men jag tror nog inte att de medvetet struntar i att ingripa om de anser att det finns befog. Jag kan inte ens spekulera i vilka olika orsaker det kan finnas till att de inte verkade bry sig just den där gången. Men säkert finns det något skäl till det.
Lika svårt är det att svara på varför vissa människor fortsättningsvis får röra sig fritt fast man tycker att de har gjort sig skyldiga till en hel massa saker som borde sätta dem bakom lås och bom. Men det kan ju vara så att det ändå inte finns tillräckligt med bevis mot dem eller att de faktiskt är under utredning men att det ännu inte kommit något beslut eller vad det nu kan vara för orsak. Ibland kanske ryktet säger mera än vad som egentligen hänt i verkligheten. Vilka som sen blir mordhotade vet man kanske inte heller riktigt på riktigt. Oftast blir ju inte helt oskyldiga personer mordhotade, oftast har de sagt eller gjort något själva för att hamna i den situationen. Jag menar inte att skydda någon här nu men sällan så vet man alla detaljer kring brott så det är mycket svårt att säga att polisen borde göra si eller så. Vi måste tyvärr bara lita på att polisen finns till för att skydda och hjälpa människorna och att de gör sitt jobb på bästa sätt.
Jag kan förstå att du sliter ditt hår och tycker att det inte får gå till på det här sättet, du har ju rätt. Men ändå så måste vi "vanliga dödliga" lämna detta till polisen och låta dem sköta sånt här. Fast det svider så har vi det bäst om vi håller oss så långt ifrån allt sånt här och försöker undvika att bli inblandade så långt det går. Men handla mat i fred måste man ju får göra.
Vi hoppas ännu att polisen kommer med något svar, det kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Tessi
Hej!
Polisens arbete är bl.a. att trygga medborgarnas säkerhet och utreda brott. Polisen är dock beroende av medborgarnas aktiva information av pågående eller nalkande brott. Beroende på brottet kan de misstänkta tas till fånga eller också kallas till förhör i ett senare skede. När det gäller unga mänskor som inte ännu blivit myndiga strävar man till en försnabbad process. Om brottet och dess förlopp är klart är sannolikheten stor att den misstänkta släpps fri och får vänta på rättegången på "fri fot". Det kan vara svårt för en lekman att förstå förundersökningsprocessen i synnerhet om man vittnat brottet och den enligt egna uppfattningen har varit grov, våldsam, hotfull och skrämmande. När det är frågan om unga mänskor (under 18 år) är polisen skyldig att göra en barnskyddsanmälan som sedan processeras vidare av socialmyndigheterna.
Förstår den känslan som allmänheten upplever i dylika situationer och det är klart att de utlöser otrygghetskänslor, men polisen råder att ringa 112 då ni ser någonting kriminellt och/eller polisens anmälningsmottagning om ni har information gällande någonting som har hänt. Det finns också möjligheten att ge tipps åt polisen på nätet. Allmänhetens insats behövs!
Robert Sandvik
Vanhempi konstaapeli | Äldre konstapel