Matavfall
08.07.2016
Hej!
Jag undrar över matrester som blir över på restauranger och främst storkök, visst är det så att allt måste slängas? Får personal ta hem mat som blivit över? Är det EU-lagar på detta? Försöker söka runt på nätet om ämnet, men svårt att hitta. Undrar om ni kan länka någon bra sida till artiklar och lagar om det, om det finns?
Tack! :)

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
08.07.2016
Hej!
Bra fråga! Tycker precis att det just var något om det här i morgonnyheterna på TV, men koncentrerade mig inte riktigt då. Men jag ska kolla med mitt gäng, bestående bland annat av ett flertal journalister och andra väldigt allmänbildade och up-to-date, de vet säkert :) Återkommer! (kan vara att jag återkommer i flera omgångar vartefter de svarar, så checka här emellanåt fram till måndag-tisdag).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Svar so far: det är statliga Evira som övervakar det här, så de har säkert en del intressant läsning åt dig. Hittade snabbt den här finska pdf:en, säkert finns samma på svenska någonstans: http://ec.europa.eu/food/safety/food_waste/library/docs/ruoka-apuohje_evira_2013.pdf.
Och det har nyligen lanserats en app i Österbotten via vilken restauranger kan sälja överbliven mat, den heter ResQ Club.
Hej igen, det kom inga fler svar på din fråga från mina väninnor, men kanske det mesta ändå stod på Eviras hemsidor? Hälsar Liselott