???????
16.02.2016
Hej! Ska åka själv till Danmark nästa månad. Läste på nätet att om man är 16 år så får man köpa alkohol i butik om det är under 16,5%. Men man måste vara 18 år för att få köpa alkohol på restaurang å sen förståss får det vara över 16,5%........ Jag skulle jätte gärna vilja köpa alkohol där men är det okej om jag tar det med mig till finland när jag reser hem? Är det laglit? Vill inte hamna i trubbel eller ngt så därför frågar jag er... Och isåfall hur mycket får man ta med sig? Ska man ha det i kappsäcketeller i väskan som man tar med sig i flyget? Molle

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
22.02.2016
Hejsan, Molle
aldersgranser
Här ser du åldersgränserna som gäller i Danmark. Där har man en lite mera liberal inställning till alkohol än vad som gäller i Finland. Men du kan inte enligt lagen föra in alkoholhaltiga drycker till Finland som under 18 åring. I Finland gäller 18 år för alkoholhaltiga under 22%, 20 år för alkohol 22% eller högre. Märk flygens begränsningar gällande vätskor. Så OM man tar med alkohol från Danmark till Finland så får det inte vara med i handbagaget...om det nu int köps på flygets taxfree. Om minderåriga ertappas med alkohol kontaktas föräldrar och sociala myndigheter.
Hälsar ungomsinformatören Sanna med hjälp av en kompis som jobbar på tullen.