Ta in alkohol
06.07.2018
Hej jag funderar vad man får för straff om man tar in mer än 22% alkohol som under 20 åring till Finland genom tullen? Och får tullen rota genom bilen eller kan man gömma undan? Och hur offta kollar tullen bilar som kommer över från Tallin? Pellegenomtullen

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
09.07.2018
Hej pellegenomtullen!
Ni har säkert redan kollat Tullens sidor om hur mycket och vilka procenter man i allmänhet får ta in, om inte så finns det här https://tulli.fi/sv/privatpersoner/resande/resandeinforsel-av-alkohol. Där står det också klart och tydligt "Personer under 18 år får inte föra in alkoholdrycker i landet, och personer under 20 år får endast föra in svaga alkoholdrycker. Sprit får inte föras in i landet utan tillstånd." Därför spelar det heller ingen roll vad man lagligt (enligt ålder) får köpa i något annat land, in till Finland får under 20-åringar inte ta in något starkare än 22%.
Exakt hur mycket böter en under 20-åring som försöker smuggla in starksprit får beror på bland annat hens inkomster (dagsböternas storlek bestäms enligt inkomst), mängden starksprit ni försökt ta in och omständigheterna, så det är svårt att säga vilket straff ni skulle få. Säkert oavsett pengar ni hellre skulle ha lagt på annat, eller hur? Att ha sådana anmärkningar i registret är kanske inte heller något man vill ha.
Vad gäller huruvida Tullen skulle genomsöka er bil, så finns deras regler här: https://tulli.fi/sv/privatpersoner/resande/tullkontroll-av-resande. De kan alltså söka igenom en bil, kolla den med hund eller andra redskap osv, om de tycker att det skulle kunna finnas en risk att en viss resande/grupp kan ha smugglat med något. Tex ett gäng unga killar i bil kan nog mycket väl kunna tänkas ha tagit med lite mer eller starkare än vad som är tillåtet, det säger ju till och med bondförnuftet, så risken är nog större att de ska kolla er än barnfamiljen i bilen bredvid. Men exakt hur stor vet nog bara tullarna själva.
Ha en trevlig resa hursomhelst :)
Kram, Liselott