vad kommer hända
16.07.2014
Hej! Jag har varit ihop med min tre år äldre pojkvän en ganska lång tid och det vi har är alltså verkligen något seriöst. Alla inom min familj och släkt tycker om honom förutom min pappa. Jag har skilda föräldrar och min relation till min pappa har det senaste året blivit mycket sämre. Han och hans nya fru tycker alltså inte om han, och jag fattar inte ens anledningen. Jag vet och har hört att dom vill att det ska ta slut mellan oss och jag är jätte orolig att dom ska anmäla honom. Vi brukar ju ha sex (men min pappa har ju inget bevis på det) och jag blir byxmyndig inom detta år. Men ändå säger min magkänsla att han inte skulle göra en anmälan men det finns så mycket chockerande saker han gjort så jag vet ej vad jag ska tro mer. Vad jag läst och hört så är inte chansen så stor att det skulle bli något allvarligare om han skulle anmäla men hur ligger det egentligen till? Jag vill bara va säker och andas lugnt. ledsen
Mikael Appel
Poliisi Mikael Vastaa
Decibelin harjoittelija Angelica Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
17.07.2014
Hej, kära ledsen. Va trist att det inte funkar mellan din pappa och hans nya fru och din kille :( Det kan vara svårt att veta orsaken, men om du inte redan gjort det kunde du kanske fråga dem. Inte anklagande eller med arg röst men sådär lugnt och sansat ta en diskussion med dem om det här. Förklara att du gillar honom jätte mycket och att du vill vara med honom men att du önskar att de också skulle kunna tycka om honom eftersom du ju såklart bryr dig om vad de tycker och vill kunna umgås med dem normalt. Om du håller er diskussion saklig och inte blir arg eller börjar ropa så tycker jag att de borde kunna säga vad det är som stör dem med honom och så kanske ni kan reda ut det. Det kan ju vara något som de har fått om bakfoten och som du kan rätta till. De kanske tror att han är våldsam eller dricker för mycket eller annars bara lurar in dig på dåliga vanor. Om du då kan berätta om ert förhållande och få dem att förstå att han är en jätte trevlig och bra kille osv så hoppas jag att det skulle ändra deras inställning. Har du funderat om någon annan i din familj skulle kunna ta upp det med dem? Det kunde ju också vara en idé. För övrigt brukar det ju nog vara så att man som förälder är så rädd om sitt barn och inte vill att det ska hända det något illa, så ibland kan det gå till överdrift. Man vill så väl men det blir så fel. Kan ju vara att de tycker att 3 år är ganska mycket, vilket det ju i och för sig också är i er ålder nu just. Om man ser fem år framåt så kommer er ålderskillnad inte att märkas just alls.
Jag tor nog mest på att ni borde ta ett ordentligt snack om det här. Kanske ska din kille vara med, kanske inte, svårt att säga. Åtminstonene borde ni (pappa och hans nya fru och du) få någon stund ifred utan din kille för annars känner de sig kanske tvingade att säga nåt som de inte menar, eller så blir det fel på annat sätt. Men det kan vara bra att din kille skulle komma sen efter en stund och ni kunde rensa luften lite.
Man kan ju nog få det att funka fast man inte blir de allra bästaste vänner, men såklart blir det så mycket trevligare för alla om man kan umgås lättsamt och normalt.
Jag skulle inte tro att din pappa skulle anmäla er för sex med minderårig. Det ska nog mycket till förrän en förälder ska göra nåt sånt. (Talar av egen erfanenhet för jag har två tonårsbarn hemma). Du kan läsa lite mera om sånt på Umo:s sidor HÄR.Vi kollar ännu upp saken med vår polisexpert och sätter in mera svar här under då vi får det.
Vi håller tummarna för att det reder upp sig för er, men ta det där snacket med din pappa och hans nya nu genast, låt inte detta förstöra mera för er nu!
Kramar från Ungdomsinformatören Sanna och sommarjobbaren/storasystern Angelica
Här kommer ännu svaret från polisexperten:
Enligt lagen så är det inte tillåtet att ha sex med en person som är under 16 år. Har man det så kan man bli dömd för sexuellt utnyttjande av barn, straffet för det här är fängelse i minst 4 månader och högst fyra år. Lagen har dock också undantag i det här fallet. Ifall personen som utför handlingen inte kränker personens (den under 16 år) sexuella självbestämmanderätt och det inte råder någon stor skillnad i ålder samt själslig och kroppslig mognad mellan parterna så anses det inte som ett brott.
Så i det här fallet skulle det då möjligen kunna vara okej, då åldersskillnaden är rätt liten och ifall båda då är ungefär lika mogna. I och med att en 15 åring kan vara väldigt mogen eller väldigt omogen för sin ålder och en 18 åring likaså, så kan jag inte säga ifall det är brottsligt eller inte. Ifall det kommer fram och polisen får ärendet på sitt bord så är det i sista hand domstolen som tar ställning till om det är rätt eller fel.
Under min karriär som polis kan jag inte komma ihåg att det skulle vara särskilt många liknande fall som skulle undersökts hos oss. Oftast har det i sådana fall varit fråga om tvingande till samlag eller våldtäkt, alternativt har åldersskillnaden varit större och sen har det varit betydliga skillnader i mognadsnivå.
Hälsningar, Mikael Appel