Långsam moped!!!
10.05.2020
Hej, jag tog precis mitt AM körkort och idag skulle jag ut och köra med en kompis. Kompisen och jag höll samma hastighet när vi kollade på varandras hastighetsmätare och ändå så körde min kompis snabbare än mig. Är det något fel med min moped? Jag köpte en exakt modell (yamaha neos 4) som på trafikskolan och under uppkörningen kunde jag ändå köra snabbare med samma modell. Jag köpte min begagnad 2 år, men den går väll inte långsammare för det eller? Min visar 48 i max hastighet, men ändå blir jag omkörd av min kompis som kör i 42 är det något fel med min moppe? Hehehe
Sam fyrkantig

Nuorisotiedottaja Sam Jansson Vastaa
12.05.2020
Hej på dig!
Tack för din fråga.
Om jag minns rätt så har Yamaha Neos 4 digital hastighetsmätare. Hastighetsmätarna brukar kasta ungefär 5-10%. Det du kan kolla är trycket i däcken om de är samma som din kompis. Har ni samma storlek på däcken? Var har ni för vikt på moppen? I värsta fall så är någon av mätarna fel kalibrerad eller så kan din kompis moped vara ”trimmad” med t.ex. ett större drev.
Sen för att får den mer exakta hastigheten på moppen så kan du testa med att ha en GPS-app i telefonen som läsa av topphastigheten efter en kort sväng med moppen.
Hoppas dessa svar hjälpte :)
Med vänlig hälsning, Sammen