garanti service
28.07.2015
Hej decibel, tänkte jag skulle slänga in en snabb fråga angående garanti service av vespan..
Nu är det såhär att jag förde min vespa på service 26 juli. , den som håller garantin. Första var vid 300km, andra vid 3000km,tredje vid 5000km (förde den vid 5000km fick hem den samma dag alltså 26 juli ). Sa till om att mitt bakhjul håller på och låser sig hela tiden, och man får hålla på och dra den efter sig tills det släpper och börjar rulla igen, sen går det att köra med den och sen låser det sig igen, iallafall sa vi till om det, men på servicen sa de bara att jag skulle köra med bakhjulet sådär enda tills lagret skär ihop, att då får jag en ny motor till vespan för vespan skär låter inte det liite konstigt???. Samt att jag undrar vad gör de egentligen på en garanti service av vespor? För inga broms klossar var bytta fast min vespa är medkörd 5000km och mina ena broms är vääldigt sliten... de sa även där att jåå man brukar byta bromsklossar vid 5000 km men ingeet har de bytt, tycker det verkar lite konstigt. Samt serviceboken fick mej att reagera, det står bara att den har blivit servad vid 300km,3000km, och 5000km men inget vad de har bytt eller gjort på vespan.
Min garanti på vespan går ut om 3000 km så de hoppas väl att vespan skär efter det så jag får betala allting själv.. :(
Så mina frågor är:
1. Vad gör man på en garantiservice te:x byter olja, kollar bromsar....?
2. Låter det inte liite konstigt att jag skall köra med vespan tills det skär för jag menar det är ju farligt.. bakhjulet låser ju sig. Vilket är billigare att byta ett lager eller fixa en ny motor?
3. Vilka rättigheter har jag som kund med garanti?
4. Borde det inte finnas papper på vad de gjort på vespan?
Hur skall jag lösa dethär?
vespbruden
Jonny Bjorkstrom
Teknikkaekspertti Jonny Vastaa

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
30.07.2015
Hej vespbruden!
Enlig min källa, en ung kille som också eger en skoter, är det endast "små" saker som ingår i service garantin vanligen, som just byte av olja och sånt, men bromsklossar måste han åtminstone själv betala skilt för. Olika verkstäder kan ändå ha olika saker som ingår, så det är nog bäst att du frågar på din egen verkstad om sånt som är oklart. Tag gärna din förälder med, kanske din pappa vet om de här sakerna mera. Killen jag pratade med hade nog fått papper på vad de har gjort då de serva skotern, men om man inte får någå, kan de ha informationen på datorn, så kan man säkert fråga om dem skilt.
Du fick kanske papper om garantiservicen då ni köpte vespan till dig, du kan läsa den för att få mera information om vad den egentligen innebär. Fråga gärna närmare på verkstaden om det där med att köra tills vespan skär sig...låter faktiskt lite konstigt...kolla också om din garanti har någon tidsgräns eller är den endast bunden till kilometrar. Min källa hade en garanti på 2 år och han får köra så mycket han vill under de åren, men som sagt så har inte alla ställen samma "garantipaket".
Summa summarum, lös det här nu tillsammans med dina föräldrar/någondera av dem. Gå till verkstaden för att få mera information om vad garantiservicen innehåller och det där med bakhjulet eftersom det låter lite farligt att det låser sig...kanske ni kan försöka få dem att fixa det så det ingår i garantin, försök åtminstone!?!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Hej!
Tyvärr är inte motorer eller juridik min grej men rent spontant tycker jag det låter skumt. Vad garantin täckerframkommer oftai köpebrev ellerkvitto. Garantin gäller enbart ifall skadan inte är självförvållad och allmäntunderhåll utfört (oljebyte o.dyl).
Jag tycker du skall diskutera detta med försäljaren.
Vad som utförts på en service skall framkomma på kvittot.
H. Jonny
Hej!
Här kommer ännu en experts svar på dina frågor:
*Service schemat är individuellt beroende på fabrikat och modell allt står i handboken vad som ska göras vid olika service intervaller.Oftast 1000km,3000km,5000km intervaller.
*Fel och brister ska repareras om dom uppstår, lagerbyte ska göras inom garantitiden.
*De som inte hör till garantin är slitagedelar och förbrukningmaterial till fordonet.
Alltså Bensin,olja,tändstift,däck,bromsklossar,vajrar,variatorem och slitdelar till variatorn som ingår i serviceschemat är inte garanti
*Ja ett formulär ska följa med servicen vad som har varit gjort enligt serviceschemat/tabell
*Du ska föra tillbaka mopeden till verkstaden och be dem vänligt att kolla utföra alla fel och brister inom garantitiden.
Mvh. Rasmus